20 januari 2015

Den gamla goda tiden kommer inte tillbaka...

”…din äckliga blogg”, skrev en folkilsk människa för några månader sedan till mig. Jag minns att jag suckade resignerat, och om jag hade rökt hade jag säkert tänt en cigarett och undrat vart mänskligheten är på väg. Igen. Det var långt ifrån det grövsta i mejlet, men jag ska för anständighetens skull inte delge läsekretsen resten. I grund och botten handlade det om ett taffligt försök att stoppa mig i mitt skrivande genom hot och utpressning.

Jag har nu hållit på med den här äckliga bloggen i snart 8 år. Det blir väl ett tag till. Så länge jag vill. Jag vill inte alla dagar längre. Innehållet har skiftat karaktär. Tidigare fick alla sin dos av fotboll, historia och politik. Visserligen klagade en och annan redan då om en kategori dominerade, men i stort sett verkade de flesta nöjda. Jag vet att många av er saknar den gamla goda tiden. Men den kommer inte tillbaka.

Det är en stor lättnad att slippa den där pressen att lägga ut om både det ena och det andra. Just nu har jag mitt nya bokprojekt och det medger inte så mycket tid för annat skrivande.

Men jag ska faktiskt sätta ihop en artikel om de gånger människor har försökt lägga sig i bloggens innehåll. Jo då, sådant förekommer inte bara i diktaturer eller medelst terrorhot, utan även i lilla Mönsterås. Det handlar bl.a om en rektor på Ljungnäs, en facklig företrädare, skolrepresentanter, människor i föreningslivet och privatpersoner.

Den här sortens försök att begränsa vanliga människors yttrandefrihet är förstås inget som är unikt för Mönsterås. Det ligger i tiden och till slut blir det så vanligt förekommande att det accepteras. Människor ingår i olika nätverk och när de på något sätt utmanas, så försöker de kväva källan.

Men man ska inte låta sig tystas i det lilla. Innan vi kritiserar länder med större begränsningar i yttrandefriheten, så måste vi värna vår egen mot alla tendenser att försöka kväsa den.

Den här äckliga förkylningen vill inte ge med sig. Jag har emellertid hunnit tänka ut varför män generellt mår sämre mentalt än kvinnor av förkylningar. Det sitter förstås i generna. Under större delen av mänsklighetens historia har männen skött det mer fysiskt ansträngande utejobbet på åker och i skog. Då slår en förkylning betydligt hårdare, vilket än idag får oss män att må sämre, även i de fall vi har stillasittande jobb.

Boktips:
Dick Harrison - Ett stort lidande har kommit över oss. Historien om trettioåriga kriget.
Bo Eriksson – Svenska adelns historia.
Pontus Ljunghill – En osynlig.
Therese Bohman – Den drunknade.

Nej, boktipsen har inget samband med inläggets tema i övrigt.

Inga kommentarer: