27 mars 2015

Fredagens sju teman

En gåva
Det händer att jag blir missmodig och ger upp både om mig själv och resten av mänskligheten. Men ibland sker små saker som jagar bort cynismen. Idag kom en man och gav mig en fin flaska italienskt vin bara för att jag hjälper honom med en sak. Väldigt fin gest som värmer skadeskjutet hjärta.
En tacksam man gav mig en flaska vin av bästa sort. Jag älskar som bekant Italien. Två glas vin i veckan är helt ok även när man har diabetes och ska gå ner i vikt. Många hycklar med sitt alkoholintag. Det har jag aldrig gjort. Jag dricker två glas vin i veckan för att det är gott och är bra för min kropp (hjärta och mage). Punkt.
Spännande inläsning
En bra arbetsvecka har det varit. I en mening tar arbetsveckan aldrig slut då det sällan går en helg utan att jag jobbar hemma med något som är jobbrelaterat. Ingen tvingar mig, utan det beror på intresse. Läste tidigare i veckan in några texter i Zambastudion. Ska väl inte tala om vad det gäller, då jag inte vet om projektet är hemligt, men det var en intressant upplevelse. I slutet av april lär ni få veta vad det är. Zamba har ju inte bara en fin studio, utan också ett väldigt fint tryckeri.
Kostomläggningen fungerar
Kostomläggningen och promenaderna fortsätter. Min utgångsvikt den 9 mars var 119,6 kg och jag börjar skymta 110 (1,4 kg kvar). Målsättningen är att nå till 110 senast 5 april. Sedan tar jag sikte på 100 kg där jag ska vara före sommaren. De sista tio tas under sommaren.  Går det snabbare är det bara bonus. Vissa dagar går jag faktiskt upp ett par hundra gram, men det beror mer på tarmarnas komplexitet än att jag ätit fel. I regel går det nedåt igen dagen efter.

Kostomläggningen har även medfört att jag inte behöver äta medicin mot halsbränna. Jag har inte heller haft huvudvärk på över två veckor. Om viktnedgången gör att jag lyckas hålla min diabetes i schack vet jag förstås inte. Det kanske blir tabletter ändå framöver. Inte en aning. Men oavsett är ju viktnedgången av största vikt för hälsan som helhet.

Fredag är min lyxdag då jag unnar mig två glas vin och två sockerfria kakor.
Främmande katt
Igår smet en främmande katt in i lägenheten via trädgårdsdörren. Det är första gången som vår katt inte lyckas jaga bort en som kliver in på hans revir. Nu var den andra katten i och för sig osedvanligt fräck, men ändå…

Skolorna
Det står mycket i tidningarna om skolorna i Mönsterås. Läs och begrunda. Ni som tror jag har överdrivit när jag har skrivit om skolan på bloggen inser kanske att så inte är fallet.
Inget ni behöver bry er om
Ytterligare en människa har haft synpunkter på vårt barns agerande häromdagen. Inget ni har att göra med. Hur svårt ska det vara att få det att gå in. Vi kämpar så gott vi kan, har läget under kontroll även när ni inte tror det och ingen behöver bry sig.

Förlåtelse har med juridik att göra
Har förbättrat ett par relationer. Jag ser det strikt juridiskt. Det som är förlåtet är förlåtet och ska inte vändas emot. De flesta människor tror jag tar det här med förlåtelse alldeles för känslomässigt.
Nähä, nu väntar nya äventyr. Trevlig helg!

Inga kommentarer: