5 april 2015

Foton från den senaste veckans promenader

Känns som om det mest regnat den senaste veckan, vilket hindrat mig från att fotografera, men här kommer några bilder.

Här lärde mig en man som hette Sivert att köra bil för 30 år sedan.

Fin byggnad på Sjögatan.

Mysig del av Sjögatan.

Ett av de äldsta skjulen/bodarna som finns kvar mellan Storgatan och gamla Sjögatan. En gång låg Sjötorget där, men det bebyggdes pö om pö under 1800-talet.

Två klassiska affärer - Mönsterås bokhandel och Ankarstens Eftr. Skrev en gång husets historia. http://www.monsterashistoria.se/cedergrens.pdf

GIF:s herrar tränade när jag råkade passera.

Västgötagatan.

Sten Fastes "DDR-skulptur" vid Parkskolan.

Kuren vid elljusspåret.

Parkskolan med aulan.

 När man drog nya Sjögatan på 1990-talet var tanken att alla spår av den gamla kajen vid Sillbryggan öster om gamla Sjögatan skulle ha tagits bort (dvs de sista historiska spåren där den medeltida marknaden en gång började). En man i hembygdsföreningen lyckades dock rädda en liten del.

Jo då, Industrigatan finns kvar.

Här jobbade min far några år på 1970-talet.

Irrade bort mig på industriområdet, men hittade till slut en utgång bakom brandstationen.

Till slut kom solen fram och värmde upp husen på Parkgatan. Dessa hyreshus från 1950-talet minner om Mönsterås enorma expansion denna tid.

Inga kommentarer: