18 april 2015

Lördagsblandning

GIF:s premiärseger igår spiller över på lördagens känsla. Dagen efter en seger får alltid ett speciellt ljus.

Veckan har varit blandad. En del tunga saker i familjen. Min far är sjuk, bland annat. Man skulle önska att äldre människor slapp genomgå allt elände vid sjukdomar.

På arbetet har det mesta gått bra. En föreläsning på torsdagen hos en pensionärsförening i Mönsterås trivdes jag med. Men jag noterade att jag inte såg vad som stod i mina papper, varför jag kom av mig och fick improvisera ibland. Måste alltså skriva ut med större text. Min syn, i det halvdunkel som alltid blir när man ska visa bilder, har blivit sämre.

Trots att jag är extremt realistiskt lagd, så ska man aldrig ge upp sina drömmar. Ibland lyckas man ju faktiskt pressa in drömmarna inom de befintliga ramar som verkligheten ger. Annars får man vänta på storvinsten.

Realismen till trots så finner jag allt oftare att jag önskar jag vore en del av en roman. Litteraturen betyder allt mer för mig. Böckernas alternativa världar är dels en slags flykt, men ger också perspektiv och idéer.


I övrigt fortsätter viktprojektet. Lika bra att klara av det där så snart som möjligt. Har nu gått ner 13,3 kg på drygt 5 veckor (drygt 26 smörpaket om man så vill). Väger nu 106,3. Återstår 12,3 kg. Sedan kanske jag går ner ytterligare några kilo som säkerhetsbuffert. Och nej, jag har inte ändrat inställning. Viktnedgång handlar i mycket om att vara oerhört konsekvent, dels om att lära sig vara hungrig mellan måltiderna. I mitt fall handlar det förstås också om att klara av att avstå mycket i ett hem där andra äter gott.

Hissmusik är inte min melodi, men Rumers Burt Bacharachinspirerade melodier gillar jag.


Lyssnar annars igenom Jackson Brownes fina 1970-talsperiod nu. Här en fin sång.



Inga kommentarer: