Orsakerna till denna utveckling är flera och jag ska bara ge
ett exempel på hur fokus har hamnat på något annat än kunskaper i den svenska grundskolan.
Betyg ska mäta elevens förmåga att tillgodogöra sig
kunskaper. Eller…nja, det är förstås så det borde vara. Men de senaste
årtiondena har den svenska skolan valt att även väga in helt andra och ofta
helt irrelevanta kriterier som ofta har med elevens sociala förmågor att göra.
I betyget vägs även in elevens förmåga att muntligen delta under lektionerna
och förmågan att socialt interagera med sina klasskamrater.
Det betyder något förenklat att blyga personer som
undertecknad inte längre hade haft en chans att få höga betyg. Under min
skoltid kunde man alltid kompensera bristande talförmåga med att skriva bra på
proven. Det var trots allt på proven man visade vad man hade lärt sig. Nu för
tiden gäller det att vara pratmakare också. Det spelar alltså ingen roll hur
bra du skriver på proven om du inte snackar också. Du kan ha full pott på varje
prov, men ändå få lägsta godkända betyget helt enkelt för att du inte glappat
med käften på lektionerna.
Må då ingen förvåna sig att föraktet för kunskaper och
bildning sprider sig i samhället. I Sverige har man de senaste decennierna
belönat glappkäftarna och god social förmåga. Men att vara smord i truten ger
inga nobelpris. Det ger inte ens halvdana akademiker. För när du väl sitter där
på universitetet och du har 3 veckor på dig att läsa in 5 000 sidors
kurslitteratur, vad har du då för hjälp av att hela ditt liv ha snackat dig ur
situationer.
Konkret kommer Sverige att gå miste om många lovande
forskare som kanske inte ens kommer in på de utbildningar de önskar, bara för
att de inte höll låda på lektionerna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar