13 mars 2016

Mönsterås damlag hoppar av div 2

Mönsterås damlag meddelar idag på sin Facebook-sida att man tyvärr måste hoppa av sin division 2-säsong och lägga ner laget. Truppen är för tunn och man har inte lyckats locka fler spelare till truppen.

Mycket trist, även om det kanske inte var överraskande. För ett par veckor sedan skrev jag här på bloggen att truppen såg tunn ut, och när man sedan ställde in ett par träningsmatcher så anade jag att detta skulle komma. 

Tyvärr drabbar detta även flickfotbollen som nu förlorar de äldre förebilderna och den där sporren att kämpa mot A-lagsspel.

Jag hoppas verkligen att GIF fortsätter satsa på damfotbollen. De senaste åren har de bjudit på så många idrottsliga höjdpunkter och genuin kamratskap. GIF:s damer har i många avseenden varit en framgångssaga och ett utmärkt exempel på när fotbollen fungerar som bäst.

Tyvärr befarar jag att samma beslut snart måste fattas för herrarna som nu verkar ställa upp med ett pojklag. Om inte de äldre spelarna som står med i truppen kan vara med och ta sitt ansvar, så tycker jag det känns fel att låta 15-åringarna gå in och representera GIF i division 5. 

Inga kommentarer: