11 mars 2016

Fredag i tråkiga Mönsterås

Mönsterås är en av Sveriges tråkigaste kommuner om man ska tro en undersökning som Fastighetsägarna har gjort. Mönsterås hamnar på plats 215 av 290 kommuner. I länet är bara Nybro tråkigare. Det man har mätt är antalet restauranger, serveringstillstånd och nöjesföretag. Något underliga kriterier kan jag kanske tycka. Mönsterås bor man väl inte i för nöjeslivet. Tvärtom kanske, för att få lugn och ro. Det kan ju vara ett nöje det också - att slippa bli hotad och nedslagen på en krog. De perioder Mönsterås har haft ett nöjesliv har det nämligen mest blivit bråk och stök på Storgatan och angränsande kvarter eftersom ortens bråkstakar då dras till ortens enda ställe där man kan pimpla öl och klå någon samtidigt.
Under årens lopp har jag tyvärr tvingats rikta återkommande kritik mot skolan i Mönsterås. Jag har fått en hel del skit för det. Kanske är man mer benägen att lyssna på Skolinspektionen som nu riktar skarp kritik mot skolorna i Mönsterås. Så blev det ju när jag anmälde missförhållandena på Åshaga för några år sedan. Jag fick då veta att jag hade missförstått rutinerna. Ända till Socialstyrelsen gjorde en oanmäld inspektion och kom fram till samma saker som jag gjort och ytterligare mera. Då var det inte längre tal om några missförstådda rutiner.
Det finns en föreställning om att vi som håller på med humaniora och kultur ägnar oss åt något oväsentligt. Vårt arbete värderas inte eftersom det är svårt att mäta i BNP. Föreställningen är inte alltid genomtänkt. Ofta möter man den bara på så sätt att man förväntas hålla föredrag gratis. Givetvis hade de aldrig bett en hantverkare att måla om ett hus gratis. Men att be en kulturarbetare hålla ett föredrag utan lön går alldeles utmärkt. Man kan till och med tycka att kulturarbetaren är en gniden jäkel om han vill ha lön för mödan.
Ibland tvingas man emellertid uthärda mer provokativa utlåtanden som inte kan skyllas på tanklöshet eller okunskap.
Det är inte så länge sedan som någon sa till mig att mitt kommande föredrag, ja det hade jag väl inte behövt förbereda, utan det hade jag väl redan i huvudet. Det var alltså inget som krävde något arbete eller någon ansträngning från min sida. Jag förklarade att jag hade arbetat med föredraget sedan oktober och att det till största del byggde på ny källforskning.
Mannen sa då att jag väl kunde sno det mesta från den gamla Mönsteråsboken. Jag suckade och svarade att mellan 50-80% av mina föredrag bygger på ny källforskning som jag själv har gjort.
Nu är det tack och lov inte särskilt ofta som man möter denna tydliga vilja att nedvärdera ett arbete, men det förekommer. Uppenbarligen finns det personer som tycker att det går för bra och som inte kan ge ett erkännande. Man ska tas ner på jorden och det gör man lämpligen genom att nedvärdera arbetsinsatsen. Jantelagen i praktiken. Nu har jag blivit ganska hårdhudad med åren, men visst kan man ibland bli trött på arrogansen.
Snart börjar fotbollssäsongen även för oss som är publik. Men jag har inte samma sug i år. Det är för mycket konflikter i GIF och för mycket tystnadens kultur för att det ska kännas riktigt roligt. Givetvis ska jag försöka gå på matcherna och stötta det unga laget, men så länge man inte hittar en tydlig väg framåt så känns det helt enkelt inte riktigt roligt.
Nå, nu ska jag ägna resten av denna fredag åt det jag finner roligt. Ska forska, läsa och ta mina två glas vin. Tråkigt? Jag trivs ganska bra med att bara ha tråkigt.  Trevlig kväll!


Inga kommentarer: