17 september 2016

Tester - om jag hade varit kvinna hade jag varit sjukskriven

Internet svämmar över av olika tester man kan göra med olika grader av seriositet. Nå, jag har gjort några. 

1. IQ-test. Drygt 130. Det säger mig inget. Verkar vara över genomsnittet, men jag har svårt för mönsterlogik.

2. Utmattningstest. Här fick jag 34 poäng. Ganska nära max. Hade man över 18 så var man i riskzonen för utmattning. Jaha. Känns som om kvinnor får mer gehör för sådant än män. Ringde en gång hälsocentralen, men fick inte ens träffa en läkare. Sköterskan i telefonen gick iväg och pratade med en läkare som skrev ut sömntabletter. Den förpackningen är ännu oöppnad. Om en kvinna hade ringt med samma problematik så hade hon garanterat fått en tid och sedan blivit sjukskriven. Som väl är så har arbete alltid varit min terapi. Således-mer bokprojekt, mer hemprojekt, fler promenader, än mer sund mat. Det blir min medicin.

3. Dricker du för mycket? Här fick jag 0 poäng. Två glas vin i veckan och någon enstaka jämtlandspilsner ger usla poäng på dylika test.

4. Är du deprimerad? Resultatet blev här 20 poäng, vilket betyder måttligt deprimerad. Det stämmer inte. Är bara lite allmänt nedstämd och melankolisk. Älskar livet, även om det mestadels är en jämmerdal. Problemet är egentligen inte mitt sinnesläge. Problemet är att positivisterna sätter dagordningen och definierar normaliteten.

5. Är du psykopat? Fick 0 poäng och omdömet "Den exakta motsatsen till en psykopat".

6. Är du manodepressiv? 1 poäng av 10 och då är man inte det.








Inga kommentarer: