26 oktober 2016

Fd skolchefens brev till kommunalrådet - med anledning av de två sparkade administratörerna

Turerna kring de två uppsagda administratörerna i kommunen fortsätter. Barometern/OT rapporterar idag om en fd chef på förvaltningen som skrivit ett brev till självaste kommunalrådet Roland Åkesson där han försvarar de anställda och menar att nuvarande chef ville bli av med dem eftersom de har haft kritiska synpunkter. Det skulle alltså handla om att det är lågt i tak och en dålig kommunikationskultur.

Jag begärde ut den fd chefens brev till kommunalrådet som är offentlig handling. Att fd chefen skrivit rubriken privat gör det inte privat, och såsom erfaren chefstjänsteman visste han givetvis det när han skrev det. Nedan visas brevet. Klicka på det för större format:


Det här överträffar ju till och med intrigerna i min Mönsteråsdeckare Muddern. För om det är som brevskrivaren säger, att chefen har velat bli av med de anställda för att de har haft synpunkter på chefens arbetssätt, så är det mycket allvarligt. Det sänder ut signaler att i Mönsterås kommun ska du bara hålla käften och göra ditt jobb. Givetvis ska man respektera sin chef, men det måste finnas gott om utrymme för "raka rör" och olika synpunkter i en ständigt pågående dialog.

Så här dagen efter ett föredrag är man lite trött i huvudet. På gränsen till migrän. Men det blev en bra kväll. Jag kände mig i fin form, trevligt folk och fullsatt. Var lite orolig då det var ett par andra evenemang samtidigt, bl.a modevisning på Storgatan som brukar vara populärt. Mitt föredrag om Mönsterås i krig passade hur som helst ganska bra som preludium till Dick Harrisons besök den 25 november då han talar om Nils Dacke och Dackeupproret. Se mig som förband.

Igår höll jag föredrag om Mönsteråsbygden i krig. Stranda hembygdsförening var arrangör med Studieförbundet Vuxenskolan. (Foto: Hans Hermansson)

Första frosten för i höst i hembygdsparken.


Inga kommentarer: