1 november 2016

Beredskap

Hösten bjuder äntligen på variation med ömsom sol ömsom regn. Igår ringde det på dörren några gånger. Utanför stod barn, mer eller mindre otäckt utspökade. ”Bus eller godis” frågade dom. Jag svarade ”bus” och de stirrade tillbaka som vore jag från en annan planet. Insåg att barn inte förstår sig på humor i den situationen. De tar allt bokstavligt. Så det var bara att byta strategi och snabbt hala fram godispåsen. Har nästan lite dåligt samvete än idag. Men vi hade i alla fall beredskap.

Idag höll jag föredrag med bildvisning på Väntjänsten på Bryggerigatan. I källaren. Rent tekniskt är det en utmaning där, men det gick bra den här gången. Eftersom jag hade över 90 bilder att visa fick jag sitta vid datorn och prata idag. Trevligt var det hur som helst. Mina gamla barndomskvarter. Väntjänsten gör ett viktigt jobb. Fick ett presentkort av de trevliga damerna på Väntjänsten och åkte sedan till Mönsterås bokhandel och köpte Johan Teiffels bok Oskarshamn under beredskapsåren.


Mitt traditionsenliga must-test gör comeback senare i november efter ett års uppehåll. Förra året var jag i någon slags diabeteschock och vågade inte ens smutta på musten. Jag undviker fortfarande allt som har med socker att göra, men ska göra ett undantag för musten. Får väl tillämpa vinprovarmetoden och spotta ut. Must-testet är alltså tillbaka! Var beredda!

I lördags var det en lokal mat- och hantverksmarknad på hembygdsgården. Initiativtagare var Pehr-Enoch Andersson. Pehr-Enoch är en man som jag har samarbetat mycket med under min tid på gården. En i positiv mening märklig man som aldrig ger sig och som verkligen gör något konkret. Den småländska envisheten personifierad. Häromåret intervjuade jag honom och skrev en artikel om hans farfar som blev entreprenör i Australien på 1800-talet. Artikeln finns med i Stranda 2013-2014. Och för några år sedan uppmärksammade vi ett mystiskt stenhuvud som eventuellt kan ha kopplingar till det mytomspunna Bos kapell. Se här och här.






Jag har slutat vara moderator i en FB-grupp. Jag gjorde en ”Roland Åkesson” och avgick. Inget särskilt som ligger bakom, annat än att det är ett visst bestyr med en så stor grupp som det handlade om. Har dessutom inget behov av att styra och ställa och utöva makt. Ett par år räcker gott och väl. Man ska inte stanna för länge på sin post.

Inga kommentarer: