14 juli 2017

Evelynes nya singel - ståpälsvarning

Så var då Mönsteråsbandet Evelynes andra singel här. Vi som anade att nåt riktigt fint var på gång efter den fina debutsingeln kan nu skryta lite med att vi hade rätt. Min tids parad, som nya låten heter, är en urstark rocklåt som gav mig ryggradsrysningar i 4,47 minuter. Musikbranschen är full av starka överord, men ska de översvallande orden fram så är det baske mig nu!

Evelynes nya låt är en riktigt bra rockballad, och även om den inte är experimentell på något sätt, så är den långt bort ifrån arenarockens tristess. Den här låten har en dynamik och en tyngd som känns äkta. Jag vet inte hur de gör men den har både briljans och skitighet i ett.

När jag växte upp var musik en helhetsupplevelse. Det skulle vara en låt med riktig melodi, musiker som visste vad de gjorde och genomarbetade texter. Och även om grabbarna i Evelyne är unga så bjuder dom på just en sådan upplevelse. Här finns musiker som kan sin sak. Som gammal gitarrnörd blir man överlycklig av det här. Sångaren har en stark äkta rockröst. Trummis och bas förstärker tyngden utmärkt. Texten har djup.

Ett ungt band har alltid förebilder och det kan bli jobbigt att alltid bli påmind om andra band som man har vissa likheter med. Nu lär de dock få stå ut med att några kommer att tänka på Kent. Men det här är tyngre. Jag fortsätter tjata om Dinosaur Jr, i alla fall i vissa delar vad gäller dynamik.

Men min poäng är att Evelyne står starka på egna ben. Mönsterås har fått fram ännu ett band som kan gå hur långt som helst om de själva vill. Gruppens andra singel förstärker det intryck jag redan hade fått. Missar ni den här låten får ni skylla er själva.

Sök på Min tids parad på Spotify.



https://open.spotify.com/track/3BnQfvvHo5Yo0yuQArFQ3I



Inga kommentarer: