3 oktober 2017

Vad skiljer en amatördeckare från en profesionell?

Vad skiljer en amatördeckare från en professionell utgiven på ”riktigt” förlag? Det är förstås en hel del som har med resurser att göra. Har du kontrakt med ett förlag får du hjälp med texten. Du behöver inte heller tänka på marknadsföringen eller vara orolig för om du ska lyckas sälja din lilla upplaga på 200 exemplar. 

Men det finns en annan skillnad som ger mig som amatör en frihet jag värdesätter.

Som amatörförfattare är jag fri att ignorera de standardmallar som förlagen vill att deras författare använder sig av. Och det påverkar bokens struktur mer än man kan ana. I en professionell deckare händer det nästan alltid något spännande i första kapitlet, oftast ett mord. Det är givetvis ett grepp för att fånga läsarna. Sådana klichéer kan jag med gott samvete strunta i. Jag maler på i ett nästan obefintligt tempo bara för att jag vill ha det så. Det långsamma tempot med oändliga inre monologer och tröstlösa vandringar genom köpingen är den stil jag vill ha. När man har läst de första sju kapitlen av min bok har man förmodligen inte en aning vad det handlar om. Allt knyts ihop långt senare.


Den friheten är mycket värd. Jag behöver kort och gott inte bry mig om att vara kommersiell. 

Inga kommentarer: