1 oktober 2017

Förhandsboka min nya deckare "Den siste mönsteråsaren"

Nu kan man förhandsboka min kommande deckare ”Den siste mönsteråsaren”. Antalet förhandsbokningar kommer att väga tungt för upplagans storlek. (Kolla in FB-sidan också.)

Manuskriptet är nu färdigt och utgivningen är planerad till slutet av november/början av december. I alla fall i god tid före jul.

Sidantalet blir omkring 250. Formatet A5 (dvs större än pocket).

Priset bör hamna på runt 150 kr plus minus 30 kr.

Givetvis kommer man även att kunna köpa boken via förlagets egen bokhandel och Adlibris. Eventuellt är kanske någon affär på Storgatan också villig att sälja den. Men vill man få den något billigare och direkt från författaren eller i brevlådan, så rekommenderar jag en beställning redan nu.

Upplagan blir troligen på 200-300 ex, så det blir som vanligt en relativt sällsynt och unik utgåva.

Deckaren är skriven på amatörbasis. Jag behärskar inte skönlitteratur i vanlig mening och språket kan kanske upplevas som något stolpigt och akademiskt. Å andra sidan har min brist på naturlig talang tvingat mig att vara noggrann, så den är förhållandevis välskriven inom de ramar jag tvingas hålla mig inom. Men räkna inte med mord på någon av de första sidorna. Mitt tempo är långsamt och de inre monologerna oändliga. Kräver du action så är det liksom ingen idé. Däremot får man lära sig en del om Mönsteråsbygdens historia, geocaching, Vilhelm Moberg och Schopenhauer.

Förhandsbokning kan göras till joni7229@gmail.com eller via FB-sidan.

Nedan det som troligen blir bokens baksidestext:

Det hände sig att julfriden inte riktigt ville infinna sig i den annars så idylliska lilla köpingen vid Kalmarsundskusten. Det hände saker som inte var bra. Saker som skakade om och rörde upp känslorna.

I Mönsterås var man annars van att leva det goda livet. Kommunen hade inte ens någon dokumenterad krisberedskap av det enkla skälet att det aldrig hade behövts.

Men allt var inte som det syntes vara. Bakom fasaderna pågick sådant som väckte människors vrede och rädsla till liv. En del var beredda att göra vad som helst för att det inte skulle komma upp till ytan. Andra stod redo att dra fram allt i ljuset. 

Plötsligt befinner sig bygdens lokalhistoriske expert Alvar Bokfors på Pionjärgatan indragen i en mystisk härva av mord och dunkla drifter med rötter i såväl samtid som i svunna historiska tider där myt och verklighet glider samman.


Den siste mönsteråsaren är en klurig deckare, men också en humoristisk berättelse om några antihjältar som var och en och tillsammans söker mänsklig värdighet i ett litet samhälle där skvaller och småsinthet härskar sida vid sida med omsorg och generositet.

Inga kommentarer: