3 november 2017

Böcker mer sensuella än halvnakna damer

Dagarna blir inte kortare, bara mörkare. Och det gör inget. Höstens mörker har unika kvaliteter som gör sinnet ljusare.

När bokhandeln i Mönsterås lades ner för några månader sedan var det väl en och annan som suckade, men det som hördes mest var utlåtanden som: ”Men huvudsaken är ju att det flyttar in en ny affär i lokalerna”. Precis som om en klädaffär kunde jämföras med en bokhandel. Det Mönsterås förlorade med bokhandeln var en del av sin själ. En unik kvalitet där också.



Och nu verkar Oskarshamn gå samma öde till mötes. Orsakerna är inte svåra att se. Internetbokhandlarna är ofta billigare, precis som stormarknaderna. Allt för få är beredda att betala lite extra för att avnjuta atmosfären i en riktig bokhandel där man kan ta på böckerna, lukta, se. Jag har givetvis ingenting emot den nya affär som flyttade in, men varje gång jag sitter på Nelssons kafé och blickar ut över gatan fylls jag av ett vemod. Visst, de halvnakna skyltdockorna iförda underkläder för damer är läckra, men jag föredrog trots allt böckerna som alla dar i veckan var mer sensuella.

Så var det redan fredag igen. Tiden är en jämn rörelse, men upplevelsen av tiden är dessvärre att den accelererar. Vad ska man dra för slutsats av det? Jag vet inte. Men man ska väl försöka ta vara på den tid man har. Så kallad dödtid är något jag allt mer känner att jag inte vill ha.

Ibland hör man folk säga att ”tänk vad Storgatan är sig lik”. Precis som om Mönsterås slapp undan rivningshysterin. Visserligen finns många 1800-talshus kvar utmed gatan. Som väl är. Modeerska huset är till och med från 1725-1726 (inte senare som Länsstyrelsen envisas med att påstå). Men det revs en hel del i Mönsterås också när det begav sig. En första liten rivningsvåg fick vi redan på 1930-talet, men den var begränsad till enstaka hus. Värst blev det på 1960-talet då man rev ett helt kvartér utmed Häradshövdingegatan, mitt emot apoteket och El-center, liksom en hel del hus på Storgatan och torget. En tredje rivningsvåg fick vi på 1980-talet då man tog bort delar av Kaninbacken och bodarna vid gamla Sjögatan.

Just nu pågår en ny rivningsvåg i landet. Du kan se det i såväl Kalmar som Oskarshamn. Även Mönsterås har drabbats i någon mån då man rev såväl Mekaniska verkstaden som gamla unika godsmagasinet. Båda i gott skick. Särskilt det senare.

Nu tar jag helg och jag läser just nu Jan Stenqvists bok ”Höstgärningar”. Han har sina rötter i Fliseryd och jag tyckte om hans första två böcker. Den här, som innehåller tre berättelser, har börjat lovande.

120 böcker av en upplaga på 200 är nu förhandsbokade av min nya deckare som beräknas vara klar på tryckeriet den 10 november. Jag tar hem 150 och låter förlaget sälja 50. Om jag trycker upp 100 ex till så blir det först efter jul. Det är så det ofta fungerar om man ger ut en bok själv. Swish, så är upplagan slut. Trycker jag upp en större upplaga tvingas jag ta en ekonomisk risk och därtill lägga ut pengar i förskott.

Annars är det förstås så att deckare inte anses tillräckligt fint i vissa kretsar. Mina historiska böcker kan de kanske ha visst tålamod med, men deckare...hur kan han? Nåja, det är inga problem alls. Mina deckare skänker i bästa fall en stunds avkoppling, samtidigt som jag tar upp en hel del teman som kan leda till djupare tankar för den som har ett öppet sinnelag. Har man läst en av mina deckare är man mer bildad än innan man började läsa. Kanske också gladare eller argare.

Nedan hus som revs i den första lilla rivningsvågen på 1930-talet i hörnet Repslagaregatan/Häradshövdingegatan/Storgatan. Fotografen på översta fotot har stått på Storgatan ungefär framför nuvarande polishuset. Huset till höger på översta bilden revs på 1960-talet. Fotografen till det nedersta fotot har stått ungefär mitt emot dagens apotek och fotat bort mot Storgatan. (Stranda hembygdsförenings arkiv)




Inga kommentarer: