24 maj 2018

Dumhetens tidevarv

Vi lever definitivt i dumhetens tidevarv. 20% av svenska folket är beredda att rösta på ett parti med rötterna i nazirörelsen. Partiet är dessutom ännu brunfärgat om man skrapar lite på den nya fasaden. Därmed inte sagt att 20% av befolkningen är dum, mend et finns något ytligt och oreflekterat över det. Att följa med en ström. De enkla lösningarna. Det här är ett Sverige jag inte känner igen mig i och jag börjar allt mer känna mig som en främling i mitt eget land. Dessutom är SD starka i LO-kretsar. Istället för att som gamla hederliga arbetare gjorde, rikta frustrationen mot rika och arbetsgivare, så sparkar man nedåt, mot flyktingar och invandrare. Hoppas skammens röda färg ville färga deras kinder. Men de har inte skam i kroppen. Håll er borta från mig. Jag kommer alltid att bekämpa nazism, rasism, främlingsfientlighet eller därmed besläktade inställningar. Ja, alla former av extremism, även islamism givetvis. Jag kommer aldrig att bidra till någon normalisering av Sverigedemokraterna. Jag kommer att bekämpa det partiet så länge jag kan och har krafter till det. Om Gud vill blir det många år till.

När jag framåt midnatt får lite tid över skriver jag på min nya deckare "Bluesblod". Eller jag skissar bara än. Intrig, underintriger, teman och händelseförlopp ska struktureras. Det här är den roligaste delen. Att sedan skriva den blir som vanligt ett vågspel. Jag bryr mig inte så mycket om att boken ska ha flyt. Jag staplar formuleringar på varandra. 

Handlingen utspelar sig huvudsakligen under bluesfestivalen i Mönsterås. Den där överraskande twisten är nästan svårast att komma på, men den här gången kom den till mig enkelt utan större möda. En nyhet för den här deckaren är att mordet sker tidigt. Jag brukar inte ha så bråttom att få med ett mord. Högt tempo intresserar mig inte. Men den här gången passar det med ett tidigt mord.

Så ska försöka gå ett par varv på bluesfestivalen och fånga atmosfären. Kanske lyckas jag ta några fotografier också. Kan ju vara bra att ha inför kommande bokomslag.



Inga kommentarer: