25 maj 2018

Blues i kommunkassan

Jag föddes på en fredag. Det finns människor som tror att det betyder något, att fredagsbarn är givmilda och trofasta. Det är väl något att sträva efter, men att olika veckodagar frambringar specifika personlighetstyper är förstås bara trams. Som så mycket annat i tiden där skrönor, myter, halvsanningar och halvlögner stämplas som sanningar. 

Bland det mest obegåvade i vår tid är alla som sprider vandringssägner om att man minsann inte får hissa svenska flaggan och att det skulle vara förbjudet att sjunga nationalsången på skolavslutningen. Herregud! När någonsin har man sjungit nationalsången på skolavslutningen? Aldrig! Någonsin! Och flagghissning är till och med reglerad i lagstiftningen när och hur den ska gå till. Nej, det går en paranoid smitta över landet. Vaccinet heter fakta men det biter inte som förr. 

Jag vill bara dra mig tillbaka från allt. Sköta mitt jobb i det tysta, hålla mina föredrag och skriva mina böcker. Nöta på med det jag kan. Se en och annan fotbollsmatch. Inget mer. Samtidigt vårdar jag ömt minnet av alla trevliga människor jag mött i Mönsterås. Vettiga, prestigelösa människor som strävar efter att leva i verkligheten och som respekterar att vi gör det på olika sätt. 

Det är väl svårt att inte nämna bluesfestivalen som går av stapeln denna helg. Bluesen som genre har aldrig blivit en del av mitt liv på så sätt att den har betytt något på djupet för mig. Men jag älskar bra musik, även bra blues. Särskilt när den framförs live, och bluesfestivalen i Mönsterås lyckas alltid få hit band och artister på högsta nivå. Det måste man ge dem. Att folk sedan sitter på en kyrkogård och pimplar vin kan man ha synpunkter på, men jag orkar inte riktigt uppbåda krafter till det. Förr rökte de hasch och det var ju snäppet värre.

Mönsterås Kommun brukar alltid gå runt 30 miljoner plus varje år. Nu såg jag att man ligger 10 miljoner minus efter första kvartalet i år. Vad kan det bero på? Ett systematiskt underskott på någon av förvaltningarna eller att det är valår varvid man sprider kosingen hej vilt? Det här hade kunnat betyda öppet mål för Socialdemokraterna i den lokala valrörelsen, men eftersom man röstat med C i de flesta frågor så faller det platt.

För mig blir det förhoppningsvis en lugn helg med skrivande, fotboll och lite trädgårdsarbete. Det är gott så. Min kassa är inte stor, men jag försöker undvika underskott. Förrförra veckan vann jag drygt 2000 kr på oddset, förra helgen 400 kr. Kanske något för kommunen att tänka på. Satsa pengarna rätt så ger det vinst.

Trevlig helg!

Veckans låt blir en pärla med Van Morrison. 10 minuter ungefär.














Inga kommentarer: