4 maj 2018

Inför fjärde omgången av div 5 nordöstra

Tre omgångar är nu spelade och det är väl ingen större sensation att IFK Oskarshamn och IFK Västervik har ryckt en aning i toppen. Ja det norra länslaget har ju redan spelat sin fjärde match då de besegrade Timmernabben med 2-1. Största överraskningen för mig hittills är att Bäckebo är obesegrade, men jag har tydligen gjort en underskattning, och det är bara att beklaga.

Mönsterås då? Tja, laget har gjort vad man kan begära på tre matcher. Förlust mot topptippade Oskarshamn och ledning där med 2-1. Seger med 5-2 mot Fårbo och senast 0-0 i derbyt borta mot Stjärnan med tunn trupp. Godkänt. Blir det nu seger mot Kåremo på lördag är det en väl godkänd start. Men det behövs tre poäng på lördag. För sen väntar Västervik borta och det blir ett helt annat motstånd. Det gäller att vinna rätt matcher och sen skrälla i de andra. Hur som helst så vann Mönsterås över Kåremo med 3-1 under försäsongen. Den här gången tror jag motståndet blir en aning tuffare.

Så mycket mer hinner jag inte den här veckan. Här kommer tipset.

Tisdag
Timmernabbens IF - IFK Västervik 1-2
Matchen är redan spelad. Jag hann slänga iväg ett tips på Twitter en timme innan och råkade faktiskt tippa just 2-1 till Västervik.

Fredag
Ruda IF - IFK Oskarshamn 2-2
Det troligaste är väl att Oskarshamn vinner, men ibland får jag för mig att rösta med hjärtat. Ruda är ju mitt lag efter Mönsterås då jag tillbringat många lov i Ruda, inte minst på Tallåsvallen. Och där på naturgräset kan Ruda faktiskt knipa en poäng.

Lördag
Edsbruks IF - Fårbo FF 3-1
Fårbo blandar och ger. Edsbruk är nog inte så tokiga egentligen och vinner på hemmaplan så länge det inte handlar om topplagen.

Fågelfors IF - IF Stjärnan 1-2
Fågelfors har fått en tuff start och jag tror inte att vändningen kommer mot Stjärnan heller. Stjärnan imponerade inte mot Mönsterås, men två så dåliga matcher på raken blir det nog inte.

Mönsterås GoIF - IFK Kåremo 3-2
Mönsterås skapade något fler chanser än Stjärnan i det mållösa derbyt senast. Nu bör man ha spelat in sig på gräset och hemma blir det seger mot Kåremo som dock inte får underskattas. Avgörande blir om Mönsterås sätter sina chanser.

Ankarsrums IS - Bäckebo GoIF 1-1
Nu har jag tippat Bäckebo som förlorare i varenda match utan att det blivit så. Därför ger jag dem en poäng borta mot Ankarsrum. 




Inga kommentarer: