19 oktober 2018

Fredag och inget nytt under solen


Dygnet skulle behöva fler timmar. Den här veckan har jag dessutom börjat vakna halv fyra på morgnarna och kan sedan inte somna om. Varför vet jag inte, men man blir trött på kvällarna.

Förutom lördagens musikevenemang i Blomstermåla, som jag skrev om i förra inlägget, så erbjuds ett intressant historiskt föredrag på söndag kl 14 på Mönsterås bibliotek (arr Kronobäcks vänner). Det är min gamle vän Olle Larsson som föreläser om ”Sverige och det stora nordiska kriget 1700-1721”.



Missa inte detta tillfälle att höra en fantastisk föreläsare berätta om en ytterst spännande tid i Sveriges historia.

Senare i höst den 23 november kommer ju Dick Harrison hit och berättar om Sveriges grundande. Och 4 december ska jag tala om Mönsterås politiska historia under temat Från Viktor Lund till Roland Åkesson på hembygdsgården. Är ni med i någon av pensionärsföreningarna ges också tillfällen. Den 8 november är jag på SPF och berättar om några av Mönsterås äldsta hus och dess historia.  Den 19 november är jag hos PRO och berättar om Mönsteråskvinnor under 400 år.

Kommunen har tilldelat mig ett kulturpris och jag ska inte kommentera det vidare. Även om många har gratulerat finns det alltid en del som har åsikter. Jag har ju en gång deklarerat att jag inte vill ha pris och det kan vändas emot mig, även om jag har all rätt i världen att ändra mig. Så mycket skit och missunnsamhet som jag fått genom livet, så mycket motstånd, så mycket otur och lidande så kan jag gott ta emot ett pris med gott samvete. Hur som helst roade jag mig att göra en lista vilka som fått det genom åren:

1989 – Bengt Johansson, konst.
1990 – Christer Svensson, musik.
1991 – Sven Pettersson, musik.
1992 – Eva Müntzing, konst.
1993 – Stina Hasselrot, dans.
1994 – Georg Pettersson, kulturmiljö.
1995 – Maria Munck, teater.
1996 – Andreas Landin, musik.
1997 – Magnus Jonsson, musik.
1998 – Sten Olof Jonsson, briggen Gerda.
1999 – Gunnel Pettersson, kulturmiljö.
2000 – Bengt-Åke ”Båkke” Kronzell, Carl Boberg-samling.
2001 – Gunnar Svensson, kulturmiljö.
2002 – Thure Räfsgård, kulturmiljö.
2003 – Nils Nilsson och Arnold Bruman, Industrimuseum Norba.
2004 – Sören Svensson, Mönsteråsrevyn.
2005 – Bengt Andersson, musik.
2006 – Helena Gunnarsson, teater.
2007 – Sven Eric Nelsson, kulturmiljö.
2008 – Gunnar Gauffin, konst.
2009 – Anna Nilsson, guldsmide.
2010 – Rune Karlberg, smide.
2011 – Mona Håkansson, kulturmiljö.
2012 – Klosterruin Kronobäcks Vänner, kulturmiljö.
2013 – Nils- Petter Ankarblom, musik.
2014 – Mönsterås Bluesband. Musik.
2015 – Birgitta Söderberg, kulturarrangemang.
2016 – A Capella gruppen Tatonia, musik.
2017 – Jonatan Järvi, författare.

Veckans låt blir med min gamla husgud Morrissey och låten har titeln ”We hate it when our friends become successful."



Inga kommentarer: