22 mars 2019

Fredagens nyheter

Ibland måste man skärma av alla intryck från en värld som skenar. Jag kan förstå Morrisseys känsla när han sjunger "Stop watching the news, because the news contrives to frighten you, to make you feel small and alone, to make you feel that your mind isn´t your own."

Jag minns min barndoms kristdemokrater i Pingstkyrkan. Gamla snälla tanter med knut i nacken och trygga godmodiga farbröder. De hade livserfarenhet och ett stort hjärta för människor som for illa här i livet. Skulle de ha fått se dagens iskalla KD så hade de uppfyllts av helig vrede. Den seriösa högern har alltid tagit avstånd från nazism och rasism eller snarlika trångsynta idéströmningar. För det finns förstås en seriös konservatism, även om den verkar föra en tynande tillvaro.

En del frågar var jag står politiskt. Men det är ju ganska ointressant. Är ju uppvuxen i ett arbetarhem så självklart har jag med mig ett socialt engagemang och ett bildningsideal (som även präglade borgerligheten). Med åren blir man väl emellertid mer liberal. Jag har sett så mycket förmynderi och översittarfasoner att man drivs dithän. Samtidigt kan jag tycka Vänstern har en del bra idéer om hur man håller ihop ett samhälle. Likaså är jag nog konservativ om man bara ser till familjefrågor. Och människan är mer än materia. En kulturvarelse. Så det är ingen idé att försöka fånga in mig.

För egen del har jag fått en aning mer energi sista tiden. Men vandringen är lång och inte spikrak. 

Några har frågat mig om min nya hembygdsbok som jag skrev för hembygdsföreningen och som handlar om föreningens museala byggnader. Den har skickats ut som medlemsbok till alla medlemmar. Vill man köpa den utan att vara medlem kostar den 100 kr och det är hembygdsföreningen som säljer den, inte jag. Men givetvis får ni gå via mig om så önskas. men för den hundralappen kan man ju lika väl bli medlem i föreningen och då ingår ju boken.

Så till kommande deckaren. Jag hade planerat att ge ut den till bluesfestivalen i maj eftersom den har musiktema och utspelar sig under bluesfestivalen. Min svacka de senaste månaderna får dock den konsekvensen att boken kommer att ges ut senare i år. Men jag har börjat titta på den igen. Intrigen är ju färdigskissad och en del skrivet.

När det gäller föreläsningar så är en helt ny inplanerad i mitten av april på hembygdsgården. Temat ser ut att kunna bli något på temat Gammal folktro, med en del lokala exempel. Dagens moderna uppdelning i naturligt och övernaturligt fanns ju inte i det gamla bondesamhället. Att en trollkarl eller häxa kunde föra över sjukdomar mellan människor var lika självklart som att någon kunde stjäla eller misshandla någon.

Dags att lovorda ny musik. Idag är det en stor musikdag. Weeping Willows släpper sin nya skiva After us, som faktiskt är en tematisk skiva om det klimathot vi lever under. Och de lyckas över förväntan hålla ihop allt. Magnus Carlsson sjunger bättre än någonsin och är Sveriges i särklass bästa sångare i popgenren. Med nedanstående suveräna smakprov önskar jag en trevlig helg!







2 kommentarer:

Unknown sa...

Med stor tillförsikt ser jag fram emot att få läsa denna kommande deckare. Ibland måste saker och ting få ta den tid som krävs, så även mordgåtor...
Göran D

Jonny sa...

Tack för hälsningen, Göran! Allt gott!