1 april 2019

Satsning på smalspår i Mönsterås

De senaste åren har det ibland hörts röster som menar att Mönsterås kommun mest satsar på centralorten, medan mindre tätorter som Timmernabben, Ålem, Blomstermåla och Fliseryd glöms bort. Som ett svar på kritiken har kommunfullmäktige nu antagit en glesbygdsplan. Det mest anmärkningsvärda i den är ett utbyggt smalspårsnät som ska förbinda alla kommunens tätorter. Och inte nog med det - persontrafiken ska gå ända ut till Mönsterås bruk.

- Det är riktigt, säger kommunalrådet. - Det här kommer att underlätta för alla som bor i de mindre orterna. Det blir lättare att åka till Mönsterås och handla, vilket kommer att gynna handeln där,  och lättare att ta sig till jobbet nu när vi snart bara har bruket kvar som arbetsgivare i kommunen.

- Men det låter ju som att satsningen mest görs för Mönsterås skull.
- Eh, jaså. Men det blir ju en winwin-situation.

Men varför just smalspår? Kommunalrådet har svar på det också.

-  Västervik-Hultsfred har ju smalspår. Varför skulle inte vi kunna ha det? Smalspår ger en känsla av nostalgi och utmed banan ska det finns trevliga attraktioner som passagerarna kan titta på, olika konstverk från våra duktiga konstnärer. Och så tänkte vi anställa den där Jonny Nilsson som får åka med rälsbussen och berätta för passagerna om bygdens historia. Vi har köpt in den gamla rälsbussen som en gång trafikerade sträckan Mönsterås-Sandbäckshult och den fungerar utmärkt. Och tåg är ju miljövänligt!

- Men den går väl på diesel? Är det särskilt miljövänligt?

- Nåja, alternativet är ju att människor kör med sina volvobilar från 1980-talet som drar över litern milen. Alla där ute i bushen kör ju sådana. Jävla rishögar! Det kommer också att minska rattonykterheten och göra vägarna säkrare.

- Men har ni verkligen råd att anställa en lokförare bara för detta? 

- Det behöver vi inte. Vi har en man som alltid har ställt upp för vår kommun som är beredd att göra en insats, säger kommunalrådet och ler.

- Och vem kan det vara?

- Jo, vårt förra kommunalråd Åke Rolandsson. Han trädde ju tillbaka som kommunalråd för några år sedan och vi har nu satt honom på omskolning till lokförare. Det kommer att bli utmärkt. Med honom som lokförare kommer det att bli fullt på varenda tur, avslutar det nöjda kommunalrådet.

Här ser vi den rälsbuss som kommunen har köpt in. Senast den var i trafik var på 1960-talet.





Inga kommentarer: