5 april 2019

Fredagens glada nyheter

Glada nyheter? Jo du är på Mönsteråsbloggen hur osannolikt det än kan verka.

Föregående inlägg var som säkert alla förstod ett aprilskämt. Jag gjorde det övertydligt i år, så att inga missförstånd eller falska rykten skulle komma i omlopp. Källkritik är ju inte på modet i Sverige just nu.

Jag dricker två till tre glas rödvin i veckan och har så gjort under många år. Jag har varit riktigt berusad en gång på 20 år. Det är min nivå och jag mår bra av den. Självklart finns det vissa risker förenade även med ett så pass måttligt bruk av alkohol, men jag är beredd att ta den risken. Många läkare anser att ett måttligt bruk av vin är hälsosamt, andra menar att även mindre doser skadar kroppen. Det får vara hur det vill med den saken. Jag unnar mig detta en gång i veckan och det skänker mig en viss njutning och välbehag. Jag hatar det hyckleri som finns kring droger och tycker man kan stå för det man tar.

Den 16 april håller jag föredrag på temat "Lättfärdigt trollpack - Folktro och häxor i bondesamhället." Det blir några exempel från Småland och Stranda härad också. Förhandsboka gärna om du vill vara helt säker på att få plats, men troligen blir trycket mindre denna gång eftersom det ligger i påskveckan och vår telefon inte fungerar just nu. Man kan istället boka på 0723054077 eller till strandahem@telia.com Se annonsen för mer information.




Som historiker har jag i olika sammanhang sagt att våldsnivåerna i samhället har sjunkit drastiskt sedan exempelvis 1500-talet då 55 av 100 000 riskerade att mördas, medan det idag ligger på ca 1 av 100 000. En del blir arga när jag säger så och menar att våldet måste ha ökat dramatiskt de senaste åren. Så är dock inte fallet. Se nedanstående staplar som visar det dödliga våldet i Sverige från 1970-talet till idag. Detta årtionde ligger vi till och med under 1 av 100 000.


Med dessa positiva nyheter så önskar jag läsekretsen en trevlig helg och avslutar med två låtar som sig bör på fredagen. Den första är The Nationals nya vackra låt där Alicia Vikander medverkar i videon. Den andra är en äldre klassiker med The Charlatans.





Inga kommentarer: