16 juni 2019

Dags att betygsätta skolorna och lärarna

Jaha, grundskolan är över och det har blivit dags att betygsätta skolorna och lärarna. Ni som inte uppskattar det får gärna lyfta det till en annan nivå för prövning, för jag kommer inte att ta bort eller ändra något.

Mölstadskolan årskurs 0 till 6.
Skolan saknade tydligt ledarskap. Här fanns också dokumenterade brister där skolan exempelvis inte anmält mobbning till barn- och utbildningsförvaltningen. Inga genomtänkta fungerande insatser mot mobbning, vilket sannolikt berodde på bristande vilja och kompetens när det gällde barn med särskilda behov och diagnoser. Stödet var helt och totalt obefintligt. Istället vändes det alltid emot oss föräldrar och man letade fel på barnet istället för att försöka sätta in insatser. Mobbning, okunskap om barn med diagnoser, kontraproduktiv stress i vissa ämnen (som att lära sig multiplikationstabellen på tid mm.) tog bort såväl trygghet som studiero och arbetsglädje. 

Slutbetyg: Mölstadskolan kan inte få annat än ett F i slutbetyg. Bristerna var allomfattande. Det fanns dock en person på skolan som jag inte vet titeln på. Hon var ofta på fritids och var stödperson på lektionerna tror jag. Hon ska ha en eloge.

Parkskolan årskurs 7 till 9
Parkskolan uppvisade en något högre ambitionsnivå, men hade förtvivlat svårt att få ut information till alla lärare och oerhört svårt att i praktiken genomföra de få enkla insatser vi egentligen lyckades få igenom. Istället blev vi helt beroende av vad respektive lärare hade för ambitionsnivå och kunskaper. Kampen mot mobbningen var svajig, men något mer bestämd än på Möstadskolan. Däremot fanns det en hel del orättvisor. Helt oskyldiga elever kunde råka illa ut, medan bråkmakare kom undan. Men det största problemet var de stora variationerna av kunskap om barn med särskilda behov hos lärarkåren. Det fanns ingen tydlig linje från skolledningens sida.

Några få ämnen var bättre än andra. Betygen utfaller som följer.
A
SO. Tydligt, organiserat, kunskapsfokus, humor, insatser mot stress vid prov.

B
Svenska. Bra kommunikation, lyhördhet, förståelse för omständigheterna och bredd inom ämnet.

C
Matematik: Sjuan och nian fungerade det bra. Åttan med diverse vikarier mindre bra. Insikten att matematikförståelse är mer än det man gör på proven. Personligt engagemang.

Teknik: När det värsta man vet ändå blir roligt, så får det anses vara ett bra betyg.

D
NO-ämnen: Vädligt svåra läroböcker som kändes anpassade för gymnasiet. Men ganska bra tydlighet. Traditionella prov ger plus.

Musik: För många lärare, men å andra sidan kunniga.

Hemkunskap: Det blev bättre med tiden, vilket uppmuntras med ett D.

Alla andra ämnen får E eller F.

Parkskolans insatser som helhet vad gäller barn med särskilda behov får F, men det är ett starkare F än Mölstadsskolans eftersom en del lärare gjorde jobbet.



Inga kommentarer: