22 juni 2020

Goda råd...

"Skriv full, redigera nykter." Ramlade över Hemingways skrivråd häromdagen. Vad ska man säga om det? Tja, Hemingway var alkoholist (en pava Whisky per dag och därutöver vin och öl), så man får ta hans råd med en nypa salt. Har man alkoholproblem bör man inte ta en droppe. Möjligen kan jag skriva mer ohämmat om jag har tagit ett par glas, men skulle jag ta mer skulle definitivt inget vettigt bli skrivet. Och de där två glasen tar jag ändå så bara en dag i veckan. Nej, så den strategin kan strykas.

En närstående har visst gått ut ur Stranda hembygdsförening. Jag kan förstå markeringen. Hen lovade mig emellertid att bli medlem igen inför årsmötet. Det får jag tacka för. Hen hade väl fått nog nu. Hen är noga med att man ska få tänka högt och självständigt och inte straffas om man framför sina åsikter offentligt. Ledningen tog ju ifrån mig nyckeln och uppgifterna i arkivet för att jag framförde vissa åsikter. Klassisk uppvisning i maktfullkomlighet värdigt en föreningsdiktatur. Hur som helst så har föreningen förlorat ännu en medlem och en kraft för framtiden. Styrelsen skulle nog behöva goda råd för att hamna på rätt kurs, men befarar att det gått för långt. Så vi får fixa till det på nästa årsmöte.

Är det förresten någon som vet varför det inte blev omval på Moderaternas fd ordförande i Mönsterås? Är det någon som vet varför Eric Dicksson bytte parti från Moderaterna till KD på den tiden han bodde i Mönsterås? Tänkte gräva lite där och se om det jag har hört från trovärdiga källor stämmer.

Dagarna tickar på. Försöker skriva och gör det, men är trött. Borde röra mig mer, sa någon. Då får det bli så. Ett gott råd bör man följa.







Inga kommentarer: