25 augusti 2020

Öppna gränser

Ett kärt återseende! Eller, nåja, för en del av er. Människor läser bloggar av olika skäl. Men till Mönsteråsbloggen är alla välkomna, vän såväl som fiende och alla däremellan. Öppenhet och generositet är honnörsord. Här råder öppna gränser! Alla släpps in oavsett kön, hudfärg, religion, politisk hemvist eller diagnos.

Vid liv är jag också, men jag har intagit Internetskugga ett tag. De historiska projekten och själen kräver sitt.

Skolorna har börjat. Jag gav ett mycket gott råd till min dotter: "Sminka dig på kvällen så vinner du tid på morgonen." Det gick inte hem. Vi får väl se när coronafallen börjar dyka upp på skolorna. Några krav på munskydd verkar det inte bli. Och hemma sitter vi som är i riskzonen. Hur ska vi veta vad första höstförkylningen består av för virus. Kan bli en mardrömstermin.

Dårskapen i trafiken fortsätter i Mönsterås. Var ett sent besök vid Algots. Plötsligt kom ett par tre bilar och tutade som dårar. En av bilarna, en snygg röd BMW eller Audi körde ett extravarv på parkeringen i rallytempo och med full gas. Som väl var fanns inga småbarn i vägen. Med ilsken blick stegade jag fram till ungdomarna, kastade ett öga in i den röda bilen och ställde mig demonstrativt framför den och låtsades memorera reg-numret. Grabben som körde såg plötsligt väldigt spak ut. Ja, jag var inte så arg som jag såg ut, men ibland får man spela lite teater. Var nog inget ont i grabben, bara omdömeslöshet.

Hembygdsföreningen då? Jo, men de har lugnat ner sig. Det gör inte om historien. Behandlingen av mig var som hämtat från en Kafkaroman. Men vi är några som flitigt arbetar på en strategi som ska förnya föreningen på ett sätt som för den in i framtiden på en stabil kurs där det får blåsa friska vindar från alla håll. Ju fler åsikter och tankar desto bättre.

Dags att visa några nya vykort som jag fått eller vunnit sista tiden. Först ut ett vykort från 1972 då järnvägen firade 70 år samtidigt som man drog järnvägen ut till bruket och fick normalspår. Därtill en jubileumsbiljett där man kunde åka premiärtur ut till bruket. Detta fick jag av Magnus Ekwall.



Sedan två vykort som visar Hotell Borgholm som brann ner 1966. Men huset var från början regementchefens boställe vid Kronobäck i Mönsterås socken. Byggnaden uppfördes ca 1750 och flyttades över till Öland omkring 1880.









Avslutar med några vykort från Mönsterås.




Inga kommentarer: