16 april 2021

Dagens vykort 15


Dagens vykort är ytterst sällsynt. Jag har bara sett mitt och ett i Kalmar Läns Museums samlingar. Kortet är utgivet av Mönsterås basaraffär och enligt KLM är August Melin fotograf även om det inte framgår av kortet. Mönsterås basar gav ut några vykort främst på 1920-talet, men de är ganska ovanliga. Detta kort är från början av 1920-talet. Jag köpte kortet alldeles nyligen och fick betala 475 kronor efter budgivning. Det var kanske i dyraste laget, men det är ovanligt och har ett trevligt motiv.

Kortet visar ett parti vid Torget/Kaninbacken i Mönsterås. Bara Metodistkyrkan och Modeerska huset finns kvar idag. Huset till vänster hyste vid denna tid en skoaffär. Det revs på 1980-talet. Husen i bildens mitt revs på 1960-talet, trots att de var i fint skick. Det var rivningshysterins dagar. Det här är min barndoms kvarter så kortet var värt sin peng.

2 kommentarer:

Bert sa...

Vill minnas att det fanns en affär på torget som kallades för "Lumpan" och att den butiken rymdes i hus nr:3 räknat från vänster, alltså huset efter Metodistkyrkan!

Jonny sa...

Ja, du har rätt. Den låg där först. Sedermera flyttade den till Storgatan (Einar Perzons).