13 april 2021

Integration

Nästan alla partier tävlar om att vara tuffast i migrationsfrågor. Det är en i det närmaste total icke-fråga för mig. Jag är, tyvärr kanske, helt ointresserad av integration, och det är sjukt nog en kontroversiell inställning.

Jag är inte ens själv integrerad. Lever mest i olika subkulturer (konservativt kristen, boksamlare, mental punkare, indiepopare, vykortsnörd, historiefanatiker, civilisationskritiker, introvert, asocial, sertralinknaprare, you name it).

Och de där gängstriderna är oerhört långt borta från min verklighet och jag har svårt att engagera mig när kriminella skjuter ihjäl varandra. Gå in och rensa upp i skiten och spärra in dem. Går inte det så sätt ut patrullerande polis i mängder i de områden det gäller. Hade gått att lösa för länge sedan på kort sikt.

Ge alla medborgare utan jobb ett jobb med medborgarlön. Sätt alla invandrare på språkskola. Sätt även svenskar som särskriver eller inte kan skilja på dem och de i språkskola. Svårare än så behöver det inte vara.

Nej, det som intresserar mig är helt andra saker som ger livskvalitet. Fred, klimat, demokratifrågor, kultur, sjukvård, äldreomsorg, BUP, skola, psykiskt välbefinnande. Krav på integration är bara ett sätt att vilja kuva andra och tvinga dem att leva som jag själv gör. Låt människor leva som de vill inom lagens råmärken. Hade jag tvingats fly till Saudiarabien så hade jag givetvis inte integrerat mig och betett mig som en muslimsk arab. Jag hade förblivit en svensk i främmande land. Och hade de inte respekterat det hade jag vandrat vidare till Bahrain.

Inga kommentarer: