29 juli 2021

Våra misstag som föräldrar...

Fortsätter skriva på boken och reflekterar över om vi inte har gjort några fel som föräldrar? Jo självklart har vi det. Och en av mina poänger är att vi har rätt att göra det. Ingen förälder ska behöva vara rädd för att socialen ska komma och hämta ens barn bara för att man gör misstag. Jag syftar nu inte på misshandel eller sexuella övergrepp som är extremer. Men självklart ska en förälder kunna bli förbannad, höja rösten, röka, vara berusad, ha tvivelaktiga värderingar, vara slarviga, missa att ta på ungarna rena kläder ibland, bråka med sin partner etc etc. 

Socialtjänsten har ofta en besatthet av perfektionism som skapar misstänksamhet och rädsla. Personligen är jag inte intresserad av att ens försöka sträva efter det perfekta föräldraskapet. Jag har ärligt talat inte riktigt koll på fel vi har gjort. Kanske borde vi ha sökt hjälp hos BUP tidigare. Men ”hjälpen” därifrån har varit så ineffektiv så jag tror inte det hade gjort någon skillnad. Kanske borde jag ha avstått mina två sedvanliga utbrott om året då jag höjer rösten och skäller. Men nej, hon måste lära sig att folk blir förbannade ibland. Kanske borde jag inte ha stått upp så mycket för min dotter som jag har gjort under årens lopp. Hon ska ju inte bli beroende av en ilsk pappa, utan lära sig att stå upp för sig själv. Men det kan hon iofs. Kanske borde min fru och jag inte ha rensat luften ibland så att hon hört det. Nja, det ingår i att vara gift. Tack vare det är vi ännu gifta efter 23 år. Så nej, det är inte mycket jag kan påstå att jag ångrar eller som jag skulle ha gjort annorlunda om jag ser tillbaka.

Inga kommentarer: