27 november 2021

Fokus

Absolut, jag har problem med krångliga, prestigeöverviktiga och revirbevakande människor. Jag har haft mina bästa samarbeten med människor som har militär anknytning eller framtoning - fd officerare eller människor som har en militär känsla för organisation, noggrannhet och målinriktning. Som gammal vapenvägrare är jag ändå inte förvånad. Man slipper nämligen tjafs och oändliga diskussioner, avundsjuka och revirtänkande. Istället kan man fokusera på målet och göra ett så bra jobb som möjligt. 

När vår dotter var liten brukade hon se ett barnprogram som hette "Häxan Surtant", fint spelad av Katrin Sundberg. Hon var alltid sur, tvär, missunnsam, avundsjuk och trött på alla trevliga människor.

I nästan alla sammanhang finns det en "Häxan Surtant" eller för all del en "Trollet Surgubbe". De håller hårt på sina revir, bromsar utvecklingen, är rädda för nya idéer och avundas andras framgångar. Strategierna kan se olika ut. En del är aggressiva, andra mer förfinade i konsten att hålla andra borta. Det viktiga är att häxan/trollet får fortsätta härska i sin egen värld. För det är den enda värld hon känner till som ger hennes liv en mening. Skulle hon släppa in andra trevliga och duktiga människor så är hennes värld hotad.

Min gode vän Peter Danielsson och jag har gjort många projekt ihop. Han är oerhört noga med kvaliteten. Förberedelser och kvalitet är honnörsord. Man gör det man ska och det ska vara bra. Inga bråk, inga diskussioner om vem som ska göra vad. Den sortens människor högaktar jag.




Inga kommentarer: