15 juli 2022

Projekten fortskrider...

Viktprojektet fortsätter. 5 kilo så här långt. Under mina promenader passerar jag ofta historiska miljöer. På bilden ser vi Västgötagatan, som enligt min mening borde heta Västgötabacken. Här stod Västgötaknallarna vid de stora marknaderna i äldre tid. Här, och utanför billd till vänster, låg det ursprungliga Sjötorget, sedan länge bebyggt.


Kärt besvär har jag när jag nu väljer artiklar till höstens nya lokalhistoriska årsbok, som också blir den första årgången och förhoppningsvis början på en årlig tradition. Jag räknar med att landa på omkring 150-200 sidor. Som jag redan tidigare har sagt, så kommer fokus att ligga på ny forskning om Mönsterås, Fliseryds och Ålems historia. Återstår även att tänka ut ett namn på skriften. Utgivning planeras till oktober-november.

Häromdagen köpte jag en Folke Lundgrentavla för 30 kr på Hjulet. Det ovanliga är att det inte är ett Mönsteråsmotiv. Måste rimligtvis föreställa ett landskap längre norrut.


En ny mikropredikan är nu utlagd. Gudsbild eller Gudsrelation?


Och så lite musik.


Inga kommentarer: