31 december 2022

Gott Nytt År!

 


Förr brukade jag sammanfatta det gångna året på tre nivåer: Sverige, Mönsterås och privat. Nu för tiden orkar jag inte anstränga mig, vill lägga den gnutta energi jag har på annat, men ska ändå nämna några händelser, fenomen eller företeelser som jag har noterat under året.


1. Foliehattarnas världsordning är dessvärre inte på tillbakagång utan antar allt mer samhällsfarliga proportioner. Deras oftast bisarra konspirationsteorier lägger grunden för tankegångar som ytterst sett dödar (exempelvis vissa idéer om vacciner), skrämmer och även har orsakat våldsdåd, exempelvis Trumps lögner som ledde till dråp när tokstollorna stormade Kapitolium. Nu senast var det anhängare av ”deep state”- teorin som försökte genomföra en blodig statskupp i Tyskland. Denna trend är fördummande för mänskligheten. Att vara kritisk och vaksam är en sak, men det här är ett sektliknande beteende.

2. Föraktet för vetenskapen slår igenom även i ”jaget-främst-trenden”. Biologi och vetenskap får ge vika för vad ”jag känner” och vad ”jag tycker”. Om jag upplever att våldet har ökat så är det så, även om undersökningar visar att våldet i Sverige sjunkit både på kort och lång sikt, gängskjutningarna undantaget. Om jag upplever att jag är en kvinna, trots att man tydligt kan se ett manligt könsorgan, så är det min upplevelse i hjärnan som gäller, inte biologi. Jaget-trenden slår igenom på nästan alla områden och nåde den som vågar säga emot.

3. Tyvärr har föraktet för vetenskap slagit igenom också i politiken. Flera av de förslag som regeringen och SD nu lägger fram eller planerar för strider mot allt vad forskarna kommit fram till inom exempelvis brottsbekämpning, miljö och skola. Politiken har de facto blivit mer otäck än på länge i Sverige. Fascistpartiet har fått tydligt inflytande på regeringens politik och vi kan redan se hur pinsamt och illa det blir. Som kristen ska man be för överheten, men också rikta profetisk kritik när de sviker sitt uppdrag att skydda och hjälpa försvarslösa, barn, faderslösa och fattiga.

4. Putin har visat hur galen världen är och hur historielösa vi var när vi rustade ner vårt försvar efter kommunismens fall. Om vi hade lärt oss av historien hade vi tänkt mer långsiktigt och sett att ett väldes fall ofta leder till tankar om revanschism. Därför får vi nu kasta oss i armarna på NATO och slicka Erdogans stövlar.

5. Privat var det blandat. Är alltid trött. Det kom efter coronan 2021. Å andra sidan blev boken om Stiftelsen NJ & Anna Nilssons minne färdig och utgiven. Däremot hann jag inte bli färdig med årsboken, så den första årgången får bli 2023 i stället, men redan i februari eller mars. Det är egentligen bara layouten kvar. Allt är skrivet. Den blir bredare med spridda artiklar om Mönsterås, Ålems och Fliseryds historia. Några föredrag blev det också och intresset var stort. Alltid trevlig publik här i bygden.

I skrivande stund har jag corona för andra gången, trots 5 vaccinationer och genomgången infektion 2021. Hela familjen drabbades igen annan dag jul med feber uppemot 39. Som en influensa kan man säga. Inte alls på samma hemska nivå som första gången. 2021 hade jag hög feber i tre veckor. Denna gång i tre dagar. Dock hemsk snuva och trötthet än. Vaccinet är ju tämligen uselt om man vill slippa bli sjuk, men skyddar oftast mot svår och allvarlig sjukdom. Så..jo jag lär vaccinera mig igen i framtiden. Men huvudstrategin blir social isolering.

Den enda fördelen med att få corona, såvida man nu överlever (ser ut som om jag dragit en vinstlott igen) är att man sedan kan anföra mycket goda skäl för social isolering. Hjälper vare sig eget immunförsvar eller injicerat så kan man med gott samvete vara asocial, vilket jag också helst vill vara, med undantag av en liten krets nära vänner som uppskattar mig eller i vart fall har fördrag med mig. I vår absurt sociala värld där normen är att ha relationer åt alla håll och kanter, prata mycket utan att tänka och vara utåtriktad, så kommer förstås ytterst få att förstå den strategin, vilket i sin tur förstärker min asociala sida. Utmärkt. Ser fram emot bohemliv 2023.

Därmed önskar jag alla ett Gott Nytt År!



Inga kommentarer: