18 juni 2024

Propagandafotboll när Mönsterås besegrade Mörbylånga med 6-0

 

Här gör Nasir 5-0. (Klicka 2 gånger om det behövs)

Det gäller att inte komma för sent när Mönsterås spelar fotboll. När jag kom 5 minuter för sent till Degerhamn förra veckan hade GIF redan gjort 2 mål och när jag igår klev in på IP 3 minuter försenad hade Ala Ayoub hunnit göra första målet. Det går undan när GIF spelar fotboll och gårdagens seger över Mörbylånga med 6-0 var rena fotbollspropagandan.

Första målet kom alltså redan innan jag hunnit in på idrottsplatsen. Men när jag satte mig var det Mörbylånga som hade kommandot och skapade några farliga chanser. Mönsterås lyckades dock stå emot anstormningen och tog sedan över mer och mer. Efter en boll i ribban och en extrem räddning av bortamålvakten lyckades till slut Ako nicka in 2-0 på hörna i minut 26. GIF spelade nu rena drömfotbollen med snabba kombinationer, finlir, klackar, djupledslöpningar, snabba kantrusningar, inlägg och rejält försvarsspel. Innan halvleken var över hade Tarek gjort ett mycket vackert mål efter en genial passning från någon som jag tyvärr inte hann se vem det var.

3-0 i halvtid var i underkant. Då skall ändå sägas att Mörbylånga inte var dåliga. De hade vad jag har hört en del skador i laget, men spelade stundtals bra.

I andra halvlek bytte Mönsterås ganska många spelare, och det är klokt att ge flera speltid (det stärker lagandan och gör att man utvecklas) även om det kanske påverkade samspelet något de första minuterna. Men GIF fortsatte med sin lekfulla offensiva fotboll och gjorde ytterligare 3 mål genom Adnan, Nasir och Niki. Noteras kan alltså att GIF:s 6 mål gjordes av 6 målskyttar. Den bredden är också en styrka och säger en del om de offensiva kvaliteterna.

Risken är förstås att ett lag med denna superoffensiv blir för framtungt, men jag tycker att hemjobbet har blivit mycket bättre under säsongens gång, liksom stabiliteten i försvarsspelet. De gånger Mörbylånga höll på att ta sig igenom så var backarna vaksamma och utan pardon. Hauge, som tillkom under säsongen, ger ytterligare en dimension av stabilitet, dels genom sin längd och dels genom sina väldigt speciella brytningar, som alltså inte är kapningar. Nej, han träffar nästan alltid bollen först. Risken är att domaren inte uppfattar det, men denna gjorde korrekta bedömningar. En av brytningarna var bland det svettigaste jag sett och förhindrade förmodligen ett baklängesmål.

Jag har svårt för att lyfta fram enskilda spelare när man genomför en så här pass fenomenal match som lag. I all ödmjukhet – GIF är för bra för division 6. Problemet är att ett par lag till är det, så det blir en spännande höst. Men ikväll har jag faktiskt ingenting att gnälla på. Har det hänt någonsin tidigare? Inte så att spelare sitter hemma och gråter när de läst mina referat, men lite gnäll brukar höra till.

Gif toppade serien några timmar, men Kalmarpolisen fick 3 gratispoäng av Rockneby och har därutöver en match mindre spelad som avgörs ikväll. Mönsterås är i alla fall på kvalplats. Inte illa det heller. Laget har verkligen imponerat från och med andra halvlek mot Blomstermåla. Vi har gjort klart flest mål i serien. De senaste 4 matcherna har GIF målskillnaden 31-4. Och de senaste 5 halvlekarna har inget mål släppts in.

Något som framstår som både smått underhållande och samtidigt surrealistiskt är när en del spelare i GIF klagar på varandra för minsta lilla passning som inte blev enligt önskemål...trots att man redan leder med flera mål. På ett sätt kan jag gilla den taggade ambitionsnivån, så länge ingen tar illa upp på riktigt.

Men som jag skrivit tidigare. Den fotboll GIF spelar är kolossalt underhållande. Roligare än EM. Missa inte kommande hemmamatcher!








Inga kommentarer: