12 juni 2024

"En fotbollslektion i hur man spelar offensiv fotboll": GIF vann med 8-0 på Öland

Ala gör 8-0.


De vindpinade öländska vidderna och en fanatisk hemmapublik föreställde jag mig skulle bli en svår utmaning för Mönsterås. Men när jag, fem minuter försenad, betalade min inträdesavgift hade GIF redan gjort 2 mål på Degerhamn. När domaren blåste av matchen hade det runnit iväg till 8-0. Orden i rubriken kommer från Degerhamns tränare i Ölands-Bladet, och de sammanfattar matchen perfekt.

Eftersom jag inte hade bilen igår så hade jag inga planer på att åka till Öland. Men så kom frun hem lite tidigare än beräknat så jag gav mig iväg. En mindre felkörning vid en fornborg gjorde att jag kom 5 minuter för sent. "Har det hunnit hända nå´t", frågade jag damen i luckan. Ja, vi ligger redan under med 2-0" sa hon och skakade bistert på huvudet". För mig betydde det att jag råkade missa de två första målen som gjordes av Tarek Alhusein.

Sanningen är att det inte blev den tuffa match jag hade befarat. Mönsterås gjorde det mesta rätt ikväll. Hårt arbete med bra press på motståndarna och en sprudlande offensiv med effektivitet. Degerhamn försökte, men i takt med att målen droppade in sjönk förstås spelglädjen. 3-0 kom i minut 23 av Osama Mohammad. Kort därefter gjorde Niki både fjärde och femte målet.

Mönsterås rivstartade även andra halvlek och nästan direkt gjorde Tarek sitt tredje mål för kvällen, vilket betydde 6-0. GIF fortsatte trumma på och i den 63:e minuter sköt William Ekwall snyggt in 7-0. Målskyttet avslutades av Ala Ayoub som efter en hörna fick bollen i straffområdet, vände runt snyggt och sköt in 8-0.

Degerhamn hade ett par farliga chanser på hörnor, bl.a en boll i stolpen. GIF får väl köra ett specialpass på att försvara sig på hörnor, för man börjar bli lite nervös just vid det momentet.

Ikväll var det ett harmoniskt Mönsterås. Stabilt försvarsspel och en offensiv som verkligen gör vad den ska. I målet stod ännu en gång den unge Texas Melin som framstår som mycket stabil och höll nollan. Mönsterås har nu 25-4 i målskillnad på de tre senaste matcherna och har inte släppt in ett mål på tre halvlekar. På 7 matcher har GIF gjort 39 mål (5,6 mål per match i genomsnitt), vilket är 14 mål fler än näst bästa lag. Mönsterås är definitivt med i toppstriden igen.

Oavsett hur det ser ut när seriespelet är över i höst så kan konstateras att Mönsterås bjuder på en fantastiskt underhållande fotboll med många karaktärer i laget. Det gör att man gärna kör några mil extra för att se laget. 

Tränarna Jan Karlsson, Jimmy Rasi och Elias Körge verkar ha lyckats bra med det inte helt lätta jobbet att få ihop ett fungerande lag av alla dessa talanger. Dessutom begriper de sig på fotboll. Det här ser bra ut.

















Inga kommentarer: