20 maj 2009

Min första insändare och en gammal klippbok


Min första insändare någonsin fanns i min fars klippbok. Klicka på bilden för större format.

Min fars klippbok och min första insändare
Jag satt och bläddrade i min fars gamla klippbok idag, vilket förstås väckte många minnen. Bland familjenotiserna hittade jag min första insändare någonsin. Årtal saknas, men jag bör ha skrivit den i 18-årsåldern, dvs ca 1985. Jag blir lite röd om öronen när jag läser mina radikala rader. Men jag fick med ganska mycket på det utrymmet. Rakt, ilsket och ganska onyanserat.

Första gången i tidningen
I klippboken hittade jag också artikeln där jag fick vara med i tidningen för första gången, om vi bortser från födelsedagskort. Den handlade om min forskning i Fliseryds socken. Jag minns hur stolt jag var…och hur arg jag var för att journalisten hade blandat ihop bildtexterna. Artikeln bör ha skrivits runt 1989.
























Första gången jag fick vara med i tidningen så handlade det om min Fliserydsforskning. Klicka på bilden för större format.

En guldgruva för Mönsterås historia
Klippboken visade sig framför allt vara en guldgruva för Mönsterås moderna historia och jag fick inspiration till många framtida bloggartiklar. Som deckarfantast fastnade jag särskilt för ett par urklipp som handlade om hemska mord begångna i Mönsterås. Men efter att ha tänkt till lite så tror jag inte att jag kommer att skriva om dem, i alla fall inte det senaste från 80-talet. Risken finns alltid att anhöriga till både offer och förövare tar illa vid sig om man börjar riva i gamla triangeldraman och groteska avskyvärdheter. Men där fanns mycket annat som jag kan lyfta fram.


Min fars klippbok visade sig vara en guldgruva.

4 kommentarer:

tomasrj sa...

Gamla klipp är alltid roligt. Ibland händer det ju också att man omvärderat det man en gång skrev.

Första gången jag hamnade i tidningen var 1982 då det uppmärksammades att jag var "Valets yngste reporter". Som tolvåring intervjuade jag politiker till min tidning Figeholmsposten som jag tryckte upp och sålde i hundra exemplar. Totalt kom det ut ca femton nummer.

Björn Olsson sa...

Hej Jonny
Skulle vilja ha lite hjälp från dig.
Tagit följande klipp från MGoIF;s hemsida:
"2009-05-16 Boka in den 8 augusti
Den 8 augusti blir det en Folketsparkkväll på idrottsparken i Mönsterås. Kommittén med Bosse, Jörgen o Micke i spetsen hade sitt första möte i torsdags på under det nya taket på altan IP. På dagen planerar vi för en fotbollsturnering. På dagen kvällen kommer alla lag och sektioner att hjälpas åt så att denna dagen blir något extra, vi räknar med att en ny tradition skall födas med en hemvändardag just denna dag. Vill du vara med eller boka in dig med ett partytält på en lämplig gräsyta strax intill där scenen skall vara hör av dig till festkommittén. Mera information kommer så småningom.
Bosse, Jörgen o Micke."

Det jag är ute efter är historik från Mönstgerås Fplkets Park som lär ha legat i närheten av där Parksskolan nu ligger.
Kunde vara roligt med lokal folkparkshistoria när nu MGoIF ska försöka återskapa en folkparkskväll inte långt ifrån där Folkets Park ska ha legat.

Jonny sa...

Tomas! Kul! Antar att jag kan hitta artikeln från 1982 på din blogg.

Björn: Låter intressant. Ska kolla upp det där! Återkommer.

tomasrj sa...

Jonny: Endast länkar till spår... Jag har en länk som heter Figeholmsposten.