14 mars 2017

Mönsteråsbandet Evelyne släpper debutsingel


Mönsteråsgrabbarna i Evelyne släpper snart sin debutsingel.

Mönsterås har under åren fostrat en rad eminenta grupper och artister som satt orten på den musikaliska kartan. Det har då mest handlat om musik i traditionella genrer som blues, hårdrock, dansband och visa. Och nu kan det vara dags för en ny grupp att sätta avtryck. Snart släpper nämligen Evelyne sin debutsingel. Och även om bandet har ett arv att förvalta så vågar man gå sin egen väg. Mönsteråsbloggen ställde några frågor till bandets sångare Alfred Ekwall och fick lyssna på en bit av debutsingeln.

Berätta om bandet
Bandet består av Mönsteråsgrabbar. Jag, Alfred Ekwall, på sång, Jacob Gustafsson på gitarr, Fredrik Jonsson på gitarr/bas och William Ekwall på trummor. Jag och Jacob har känt varandra hela livet, och har även lirat musik ihop tidigare. William och Fredde känner varandra sen skolan och har också haft små musikprojekt ihop innan. Jag och William är bröder, så på den vägen är det.

Mönsterås har ju ett rikt musikaliskt arv inom kanske främst blues, hårdrock och dansband. Var står ni i förhållande till det arvet?  Är det något ni inspireras av eller rent av avlägsnar er ifrån? Hur skulle ni vilja beskriva er musik?
Vi alla har musik nära hjärtat, och vi kan vår sak. Men när jag hör Mönsterås tänker jag direkt på the Quill, kanske inte så konstigt eftersom pappa är sångare där. Frågar du mig så är alla i The Quill värda en kungatron. Vilken musik! Så jag hoppas jag ser fyra stycken nere i hamnen inom kort. Sedan är min mamma sångpedagog. Vi hittar inspiration av bland annat bandet Kent, där vi blandar "gamla" och "nya" Kent. Vi sätter vår egen prägel på låtarna, och satsar på lite lugnare verser och hårda refränger. Och nu när Kent lagt av måste ju några andra ta över.

Kan man återfinna Mönsterås i er musik eller i era texter?
Det skulle vara i min röst i så fall, ha ha.

Vem gör musiken och texterna?
Vi hjälps åt, men musiken på debutsingeln skrev Jacob och texten skrev jag.

Berätta om er debutsingel.
Född för att dö heter låten. Tuff, enkel och väldigt unik. En fantastisk låt. Jag kan egentligen inte riktigt förstå att det är vi som har skrivit den. Så bra är den!

I vilken studio spelar ni in?
Volt Studios i Kalmar. Där hjälpte Mattias Thunell oss med inspelning och mixning. Något som är häftigt är att låten är mastrad på Sterling Sound i New York. Mattias skickade in den dit. Där har låtar från bland annat Queen och Kiss mastrats. 

Vad tycker ni om musiklivet i Mönsterås? Replokaler? Livescen?
Replokalerna är fina, finns ändå ett par stycken. Livescener är det ju värre med.. Det är synd tycker jag för Mönsterås har gott om bra musiker. Det skulle nog bli ännu mer musikliv om scenerna fanns här. 

Planer för framtiden?
Vi har ingen press på oss direkt, men att skriva fler låtar absolut. En av planerna är att släppa låten såklart, och den släpps ju inom en vecka. 


Singeln släpps inom några dagar, men bandet var vänliga att skicka en liten teaser som ni kan höra nedan. Mönsteråsbloggen tycker det låter fantastiskt bra! (Klicka en eller två gånger)


Inga kommentarer: