10 april 2017

Effektivitet och tårta

Jag väntade nästan 9 år innan jag gav igen på dom som mobbade mig. Min dotter väntade bara 7,5 år. Idag fick hon nog. Jag har väntat på denna dag. Stolt pappa. Enda sättet att sätta sig i respekt. Trendbrott. Tårta.

Annars har våren visat sig från sin bästa sida tycker jag. Inte tillfreds med vissa saker i tillvaron dock. Vill inte ha kontakt med skolan alls, och min fru sköter det mesta numera, men ibland hinner hon inte, ibland blir det akut. Då måste jag rycka ut. Så innerligt trött. För att slippa denna nedbrytande dialog borde jag börja anmäla varje tveksamhet till Barn- och elevombudet. Lär inte få gehör för mer än ett fall av 100 (svårt påvisa uppenbara juridiska fel, ofta ord mot ord) men jag slipper i alla fall sköta den biten. Bara snabbt skriva ner vad som hänt och sen skicka över. Tyck gärna jag är konstig. Man blir det efter sju års duster med skolan. Men kom ihåg att Thåström hade rätt.

Deckaren? Jo, slöskrivit några dagar. Kan skriva nu om jag vill. Finner orden och formuleringarna som jag vill. Har slutat ängsla mig för om andra ska tycka om det eller inte. Min bok ska ju se ut som jag vill. Om sedan andra gillar den är det en bonus.

Camilla Läckberg har gett ut en bok på över 600 sidor. Vanvettet tilltar. För tjock. En deckare ska vara på max 300 sidor. Min blir nog ca 200 sidor. Gillar inte för mycket prat och oväsentliga sidospår. Man ska skriva effektivt. Lär av mästaren Hemingway. Annars har Camilla Läckberg fått oförtjänt mycket skit genom åren. Visst saknar hennes böcker humor (nästan i alla fall), men hon skriver inte sämre än andra i genren. Hon kan sitt hantverk. Tror folk är avundsjuka på att hon tjänat pengar.






Inga kommentarer: