25 augusti 2017

Fredag med The Quill och Den siste mönsteråsaren

The Quill triumferar på nya skivan Born from fire. Ingen fejk-hårdrock från Mönsterås inte. Här känns tyngden i maggropen från första till sista låt. Riff, rytm och så Ekwalls röst. Internationell toppklass rakt igenom. Första halvan mer direkt knockoutkänsla, andra mer ostyrig (i positiv bemärkelse) fördjupning där man visar hela sin bredd. Riktigt riktigt bra! Även när de drar ner på tempot något som här.




Vinner Mönsterås GIF sina återstående fem matcher kommer de att vinna serien. Så jag ska göra allt för att se även bortamatcherna. Man ska vinna eller förlora tillsammans.

Det finns många härliga katter i vårt kvarter, så man ska köra försiktigt med bilen. Ja, det gäller förstås överallt i köpingen. Trafikkulturen är obefintlig. Det har förstås sagts förut, men tål att upprepas. Och det är ju inte bara katter som lever farligt.

Skrivandet på min nya deckare ”Den siste mönsteråsaren” går verkligen in i slutskedet nu. Det handlar om att lägga handen vid den sista putsningen av språkdräkten helt enkelt.
Den här boken blev precis som jag ville ha den. För en gångs skull kan jag säga att jag älskar varenda kapitel, varje stycke och varje formulering.

Det betyder inte att människorna här kommer att tycka om den. Jag är förstås en enkel amatör med krångligt akademiskt språk. Men jag säger det igen - när man känner att varje ord, mening, stycke, kapitel och helheten sitter där som man själv vill, så är man nöjd ändå.

Av mina tidigare böcker är jag mest nöjd med ”Mönsteråsbarn” som ironiskt nog också är den som lånats ut minst på biblioteket.

Nu tar jag fredag med The Quill, bokredigering och mina två glas vin!

Inga kommentarer: