23 november 2018

10 år

Det är 10 år sedan jag startade den här bloggen. Numera för den en något tynande tillvaro även om jag försöker hålla den vid liv med minst ett inlägg i veckan. Kan inte riktigt förstå hur jag orkade skriva om så mycket de första åren. Å andra sidan skrev jag inga böcker då och skolan hade inte gnagt sönder själen så mycket än på den tiden. Hur som helst ska jag kanske någon gång påminna om varför bloggen skapades. Det fanns nämligen en specifik bakgrund.

Apropå skolan så har jag anmält Parkskolan till Skolinspektionen. Det har man nog inget för, men man måste ibland göra en markering. De har brustit i sitt tillsynsansvar och skolan tillstår själv "olyckligt agerande" från deras sida. I bästa fall kan rutinerna bli bättre, men i grunden handlar det förstås om resurser och attityd. 

En vecka med ryggskott är genomliden. Klarade i alla fall av att hålla ett föredrag på PRO i måndags och stå på benen. Men det är mycket krypande och böjande av kroppen i kusliga positioner när man ska koppla ihop dator med projektor och eluttag.

Om någon timme väntar Dick Harrison i Parkskolan. Ryser av obehag varje gång jag tvingas ner dit, men aulan är ju en nostalgiklassiker. Och Dick är en briljant föreläsare. Sveriges grundande ska det handla om. Själv har jag bara uppträtt där med min gitarr, men det kan vi ta en annan gång. Mina notpapper flög iväg från notstället mitt under stycket vi spelade, men jag hade som väl var lärt sig det hela utantill. Hatade noter redan då och tog hellre ut det på gehör.

Vill ni höra fler föredrag så får ni gärna komma till hembygdsgården den 4 december då jag föreläser på temat "Hus och människor i det gamla Mönsterås." Tid 18.30. Se annons på föreningens hemsida och i kommande Kommunkollen. 

Noterar att det nya skällsordet i Sverige tycks vara "vänsterliberal". Jag vet nog värre saker man kan vara. Ungefär 10 miljoner värre saker närmare bestämt.

Efter Dick Harrison blir det till att som seden bjuder avnjuta två glas vin och kanske skriva några rader på kommande bok. 

Veckans låt blir en låt med bandet Felt som väl ingen lär ha hört tala som, men dom var bra på sin tid.










1 kommentar:

Unknown sa...

Jag har läst endel av Dick Harrysson. Mycket kunnig historiker.Vad gäller dina böcker ser jag med glädje fram emot nästa bok från din hand. Har med största glädje läst den siste mönsteråsaren.