12 november 2018

Måndagsrapport


Läste en recension av en nyutkommen bok i Expressen. Författarinnan hade blivit nominerad till ett pris. Men se boken dög inte åt litteraturexperten. Den hade nämligen intriger (som påminde om en usel deckare). Intriger, menade recensenten, begränsar språket, om jag nu lyckades förstå rappakaljan i recensionen. Bokens behållning, menade han, var de avsnitt som beskrev jobbet inom hemtjänsten. Jaha, just sådant man vill läsa när man sjunker ner halvdöd i fåtöljen efter en dag på jobbet och sedan tre timmars förhör av min dotter inför något läxprov.

Det är den här sortens kultursnobbism man kunde önska att man slapp. Om alla författare skulle skriva i ett flöde utan intrig så skulle det bli få läsare kvar. Bara en och annan kultursnobb. Ordflöden utan struktur, hur vackra de än må vara, lär inte öka läsandet i landet.

Såg en affisch för något evenemang vid en bensinmack här på orten. Ångest och oro syns inte på utsidan, tror jag huvudbudskapet löd. Det kan det nog göra förvisso, men inte alltid förstås. I vår tid ska allt som stör vår lycka till varje pris motas tillbaka. Redan där finns ett inbyggt grundfel.

Inte för att ångest är särskilt trevligt. Det kan vara i det närmaste outhärdligt. Men livet är sällan sådant att det inte genererar ångest. Ångest är inte farligt i sig om man låter den vara och inte försöker stoppa den med destruktiva metoder.

Jag har sett ångest på nära håll under min uppväxt och vet precis vad det kan få för konsekvenser. Jag har själv upplevt det emellanåt och lever i någon mån med det varje dag. Jag har aldrig försökt fly den med alkohol eller tabletter. Det är ingen merit. Det ligger bara inte för mig. Jo, en gång drack jag en flaska vin några kvällar på raken, men det var fullständigt meningslöst. Det är bara att försöka leva med skiten även om den kan förlama. Den som vill må söka hjälp. De säger att hjälp finns att få. Det har jag ärligt talat inte märkt. Men om livet står på spel ska man givetvis göra det. Än så länge gnetar jag på. Och så tjatar jag på Gud.

Jaha, det var väl en lagom rolig måndagsrapport. Får väl avsluta med en passande låt också då.



Inga kommentarer: