13 maj 2020

Stranda hembygdsförenings styrelse hotar mig

Stranda hembygdsförenings styrelse (inte föreningen) hotar nu med att vidta "ytterligare åtgärder" om jag inte lämnar tillbaka den nyckel som de en gång lovade mig att få behålla. Eftersom "ytterligare åtgärder" inte preciseras så uppfattar jag det som ett hot. Vad avses? Ska de bryta sig in i mitt hus och stjäla nyckeln? Ska jag få stryk? Ska de anmäla mig till polisen? Ja, jag vet inte. Anmäler de mig till polisen så får de väl försöka ta nyckeln om de kan (och det kommer de inte att kunna). Döms jag till böter så är det värt det. Har ändå så inget att betala med. Skulle de ändå försöka få in pengarna har jag redan fått löfte av två personer att de ska betala mina böter. Flera andra har också lovat sitt stöd på olika sätt.

Styrelsen borde skämmas så öronen glöder. Jag jobbade där i tio år för en lön som var 10 000 under vad facket rekommenderar. Hembygdsföreningen kunde mycket på grund av den service jag bjöd på och de föredrag jag höll få ett gott rykte och glida fram på den vågen. Nu har de ingen tydlig nytta av mig längre. Nu är jag bara en besvärlig sanningssägare och då ska man ut i kylan.

Glöm det! Vid nästa årsmöte har jag med mig så pass många att vi har goda chanser att få styrelsen avsatt. Har redan fått löfte om stöd av många medlemmar till det mötet. Självklart lägger man då fram en alternativ styrelse så att det blir två tydliga alternativ.

Styrelsen borde som sagt skämmas och jag ska utan att själv skämmas citera från både kulturpriset och Rospriset:

Från Kulturpriset:
"För sitt fängslande berättande och skrivande i en rad olika kategorier såsom kulturhistoria, deckare och allmän humaniora. Jonny får med sin humor och skarpsinnighet oss att leva in i tänkvärda, och ibland dråpliga historier."

Från Rospriset
"...Jonnys berättarstil som ger historien liv och lockar fler att ta del av den kunskap och bygga engagemang för hembygden...Jonny Nilsson är en viktig länk i den kedjan då han genom mångårigt engagemang i föredrag, inspel på sociala medier och skrivandes i böcker och tidningar gör historien levande....Jonnys regelbundna föredrag kring allt från den politiska historian till häxor och gamla tiders Mönsterås fyller salongerna på hembygdsgården och biblioteket...Jonny är mer än historieintresserad, han är en eldsjäl. Hans djupa intresse och framförallt viljan att berätta och folkbilda....gör honom till vår Rosstipendiat."

Nu har hembygdsföreningens styrelse försökt att göra sig av med den eldsjälen. Det kommer ALDRIG att lyckas.






6 kommentarer:

Anonym sa...

Ge dig inte! Här har Du två givna röster till nästa årsmöte. Tack för alla föredrag Du bjudit på! Hoppas på fler i andra sammanhang! Hälsningar från två familjemedlemmar.

Berit sa...

Tragik. Föreningen har chans att få en historiker och väljer denna väg.

Hans sa...

Men herregud. Antingen borde alla gå ur föreningen eller så borde fler gå med så vi kan byta ut styrelsen.

Olle L sa...

Du kan lämna tillbaka nyckeln och låta dom tro att dom har vunnit en seger. Deras förlust är 100 gånger större. Dom förlorar Mönsterås bäste kännare av historia alla kategorier. Krusa dom inte. Är medlemmarna vettiga så röstar dom bort styrelsen på årsmötet.

Anonym sa...

Om du lämnar tillbaka nyckeln så dokumentera det med mobilen. Gör sedan ett reportage. "Här ses en stolt styrelseldamot i hembygdsföreningen få tillbaka en nyckel som deras tidigare utnyttjade medarbetare ses lämna tillbaka.". Lägg sedan ut på Youtube.

Jonny sa...

Tack för stöd! Ja, vi får se hur det slutar. De ägnar sig åt något slags kvalificerat självskadebeteende. OM vi lyckas få en ny styrelse nästa år så ska den självklart arbeta utifrån stadgarna och öppna upp föreningen och öka medlemsinflytandet. Förnya den på olika sätt. Skulle jag lämna nyckeln så kommer det självklart att dokumenteras och publiceras offentligt.