25 april 2021

Dagens vykort 17

 

Det finns mig veterligt två vykort som visar Parkskolans interiör och det här är det mer sällsynta av de två där vi ser centralkapprummet. Parkskolan stod färdig 1964 så kortet bör vara från mitten av 1960-talet, möjligen senare delen av årtiondet. Förlag: Pepita Foto, Mönsterås. Jag har svårt att värdera kortet eftersom jag fick det av Magnus Ekwall, men det är definitivt inte ofta man ser detta, så minst 75 kronor, kanske mer.

Parkskolan är ju numera en smått legendarisk högstadieskola. När den var ny var den modern. För mig personligen blev det tre splittrade år. Å ena sidan gick jag i en bra klass och hade emellanåt ganska roligt med mina vänner. Å andra sidan var det tre år av upprepade trakasserier och mobbning från några elever utanför min klass. Vykortets lugn ger en förljugen bild av skolan. Och så dessa ångestkorridorer med begagnade snusklumpar på väggarna och i taken. Lägg därtill den bisarra rökrutan där barn fick stå utanför dörrarna och blossa, samt lärare som hade förhållande med sina elever (ja, jag skiter fullständigt i hur respekterad han var, det var ett sjukt beteende och ska betraktas som ett sådant), ja så har vi galenskapen klar för oss. Men visst...det var kul att spela schack på tyskalektionerna. Därtill hann jag göra tre schackspel och fyra mindre bokhyllor på träslöjden, för det var det enda jag kunde göra. Betyget nådde inte upp till de siffror jag precis nämnde. Det var i alla fall lätt att hitta till klassrummen då alla började på K eller A (Kaos och Anarki).

Modell av Parkskolan innan den byggdes.


Inga kommentarer: