13 september 2022

Jag är statsanställd

Politiker talar ibland om bidrag, alltid med en negativ ton. Faktum är dock att jag aldrig har betraktat den ersättning jag får i egenskap av "arbetslös" som bidrag. Tanken har inte ens föresvävat mig. Andra väljer att benämna det försäkring. Själv ser jag det som en inkomst. Jag ser mig helt enkelt som statsanställd. Det är därför jag går upp varje morgon och arbetar med det jag kan. Företrädelsevis forskning, skriva böcker och hålla föredrag. Jag bidrar alltså till samhällets humaniora och mjuka värden. Om nu Kristersson vill sänka min lön, så kommer jag att betrakta det som en arbetstidsförkortning. Här ska det inte komma en rik moderatsprätt och sänka min timlön. Då blir det kortare arbetsvecka. Tyvärr också mindre forskning, färre böcker och färre föredrag. Men det är hans val.

Inga kommentarer: