9 november 2008

Min barndoms Mönsterås . Del I


Jag påbörjar här en serie med minnen från min barndoms Mönsterås.


Större delen av min barndom bodde jag antingen på Torget eller på Pionjärgatan. Det var också i de kvarteren som vi huvudsakligen lekte och smög omkring, jag, Peo, Jocke och Peter. Det var på 1970-talet innan man hade rivit de gamla husen och förstört vildträdgårdarna på Torget, innan Algots och Systembolaget trängde bort skidbacken och utedassen, innan Mönsterås Bostäder hade blivit nitiska och börjat låsa dörrarna till källare och vindar. Det var härliga mystiska miljöer för oss ungar att leka i. Någon större fara utsatte vi oss inte för. På sin höjd klättrade man in i något av ödehusen på torget, hade serietidningsklubb i de gamla utedassen, lekte deckare på vindar och smög omkring i källarna. Idag skall barnen skyddas in absurdum och allt detaljplaneras. Undan för undan har de ”vilda”, mystiska, spännande zonerna, oaserna i Centrum, som var så viktiga för oss ungar, försvunnit. Sådana platser finns inte längre.

Inga kommentarer: