Att Mönsterås tätort präglas av en konsekvent anarkistisk inställning i trafikfrågor har väl inte kunnat undgå någon; drastiska omkörningar på småvägar, buskörningar på nätter, felparkeringar och barn som utsätts för fara är något som mönsteråsborna har fått lära sig att leva med och väga in i riskbedömningen när hon ger sig ut på köpingen med omnejd.
För att i någon mån komma åt kaoset i centrum har kommunen anlitat en parkeringsvakt som anländer två dagar i veckan. Tanken var väl att skapa viss ordning på Storgatan där bilar ofta återfinns där de minst av allt bör stå. Döm därför om min förvåning när jag allt som oftast ser vakten vandra omkring i Mölstad och Älgerum. Där återfinns förvisso säkert en och annan felparkerad bil, men det är ganska harmlöst och de orsakar inget kaos. Det är ju på Storgatan problemen finns. Varför inte gå där hela tiden? Givetvis borde vakten också besöka tätorten på fredagar då trafikanarkismen förädlas till vansinne, men man ser henne sällan just denna veckodag. Mönsterås Kommun bör omedelbart precisera direktiven så att vakten går där hon behövs mest.
Det finns också vittnen som påstår att böterna inte utdelas konsekvent, utan att man kan slippa böter om man ger vakten en kram. Jag hoppas verkligen att vittnet har missuppfattat situationen, och denna blogg avser inte att bli centrum för ryktesspridning, men jag nödgas meddela att informationen kommer från en säker källa. Om det är sant så är det en missriktad flexibilitet och välvilja som rubbar objektiviteten.
Trafikproblemet förvärras av att kommunanställda inte alltid är föredömen i trafiken. Blev en dag omkörd av en tjänstebil tillhörandes Mönsterås Kommun. Själv höll jag vid omkörningstillfället lagstadgade 50 km i timmen, medan kommunbilen höll ca 70 km i timmen. Ett par timmar senare fick jag se samma bil gravt felparkerad vid Konsum i Mönsterås centrum.Det framstår ju som något säreget att en Kommunal tjänsteman gör sig skyldig till allvarliga trafikförseelser, samtidigt som Mönsterås Kommun i övrigt satsar hårt på att hålla ordning på bilisterna genom den nyanställda gatuvakten. Nog borde väl kommunens tjänstemän föregå med gott exempel?!
Mitt förslag är således att Kommunen ger vakten direktiv att säkra Storgatan först. Därtill bör Kommunen utarbeta en trafikpolicy för de anställda så att de föregår med gott exempel under arbetstid. På lång sikt bör man också arbeta för att förändra hela trafikkulturen i Mönsterås, där föräldraansvaret bör betonas. Man bör också överväga att försöka få hit närpoliser. Med ett sådant paket kan det kanske bli en förändring. Men jag är tveksam. Den anarkistiska trafikkulturen är nog för stark på småorter av Mönsterås karaktär.
Mitt förslag är således att Kommunen ger vakten direktiv att säkra Storgatan först. Därtill bör Kommunen utarbeta en trafikpolicy för de anställda så att de föregår med gott exempel under arbetstid. På lång sikt bör man också arbeta för att förändra hela trafikkulturen i Mönsterås, där föräldraansvaret bör betonas. Man bör också överväga att försöka få hit närpoliser. Med ett sådant paket kan det kanske bli en förändring. Men jag är tveksam. Den anarkistiska trafikkulturen är nog för stark på småorter av Mönsterås karaktär.
Det kan synas fjuttigt och oväsentligt att ta upp lokala företeelser av den här karaktären, när det finns stora globala problem som klimat, fattigdom och krig att dryfta. Men man skall inte förakta det vanliga vardagslivet och dess bekymmer. Historien utspelar sig där människor finns och då är det fullt legitimt att ta upp sådant som i ett globalt perspektiv kan te sig smått. Så jag tänker med gott samvete fortsätta att ta upp "småsaker", givetvis medveten om att det finns andra sammanhang, och införstådd med att Mönsterås är en mycket god plats att framleva sina dagar på.
OBS: Läs gärna mitt första inlägg här nedan. Där framgår bakgrunden till denna blogg.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar