30 december 2008

Hellre hederlig än social

Att vara social...ja ni har väl hört och läst det till leda. Att vara social är den viktigaste egenskapen, det högsta, det ädlaste en människa kan vara under 2000-talet. Jag mår illa av det. Tänker på varenda kafferast med skitsnack man tvingats genomlida. Sällskapet var det säkert inget fel på, men jag kanske hellre hade suttit ensam i ett hörn (utan att behöva motivera varför). Men det är ju inte att tänka på. Då börjar snacket om vad det är för fel på den där.

Under flera hundra år var det helt andra egenskaper som betydde något i Sverige. Hederlighet, ärlighet och trohet var honnörsord. Hur tyst eller pratsam man var spelade mindre roll. Möjligen ansågs det klokt att vakta sin tunga.

Jag är efter min tid. Jag föredrar hederlighet framför det sociala tjafset.

Våga vägra vara social!

Inga kommentarer: