3 januari 2009

Mönsterås livsmedelsbutiker - en jämförelse

Kvartersbutikerna tid är förbi och Mönsterås har numera tre livsmedelsbutiker - Algots, Konsum och Netto. Jag ska här jämföra dem utifrån några centrala aspekter.

Prisläge
Jag gjorde för några månader sedan en prisjämförelse avseende viktiga basvaror såsom olika sorters dryck, bröd, cornflakes, bregott, smör, ostar, köttfärs, falukorv, köttbullar, ägg, potatis, ris, pasta, pommes, mos, frukt, bär, grönsaker, portionsförpackningar, hushållsartiklar mm. Utfallet blev som följer:

Nettokassen: 572 kr
Algotskassen: 762 kr
Konsumkassen: 817 kr

Man kan alltså konstatera att Netto är klart billigast. Låt vara att man på Algots och Konsum har diverse bonussystem där man får särskilda rabatter och pengar tillbaka med jämna mellanrum. Men även med detta inräknat är Netto klart billigast. En tendens är att affärerna smyghöjer priserna inför storhelger, trots att priserna internationellt sett gått ned.

Handlartrivsel
Netto: Priset för billiga varor är ganska skitiga lokaler, få kassor öppna, långa köer och obefintlig service. Kolla alltid kvittot då det ofta blir fel här. Nej, Netto är ingen affär man trivs i.

Algots: Alldeles för trång affär för att den ultimata trivseln skall infinna sig. Men personalen, särskilt ägaren, hälsar i regel alltid och behöver man hjälp är servicen god. Snyggt och välskött. Dock bör man alltid kolla kvittot då rabatter inte alltid verkar läggas in.

Konsum: Gott om utrymme och en känsla av lugn och ro som ger mersmak. Snyggt och välskött. Däremot borde en del av personalstyrkan gå kurs i vänligt bemötande. Man får som kund lätt en känsla av att det är jag som skall vara tacksam som överhuvudtaget får handla där.

Utbud
Här står ju Algots och Konsum i en klass för sig. Att handla allt man behöver bara på Netto är nästan omöjligt.

Parkering och tillgänglighet
Netto: Bra parkering och lättillgängligt. Minus för att det behövs mynt till vagnarna.

Algots: Krångelparkering men nära till ingången. Plus för att man inte behöver mynt till vagnarna.

Konsum: Krångligt med de flesta platser långt från ingången. Minus för att det behövs mynt till vagnarna.

Sammanfattning: Netto är billigast men skitigast. Algots är mellandyrt och trångt men har god service och välskötta avdelningar. Konsum är dyrast, har delvis ocharmig personal men gott om utrymme.




2 kommentarer:

tomasrj sa...

Jag har aldrig handlat på Netto.

Algots har trevligast personal, men man bör titta på datumen på charkvarorna innan man lägger dem i korgen. När jag frågade om kravmärkt Bregott så tog de hem det till veckan efter. Och det finns kvar fortfarande.

Jag handlade då och då på Konsum, men slutade när de höll på att bygga om. Men nu i mellandagarna så var jag inne där och blev positivt överraskad. Massor med KRAV- och rättvisemärkta varor som de dessutom lyfter fram. Det gillar jag skarpt!

"Jag har inte tänkt på det" var butikschefens förklaring för nåt år sen när jag frågade om kravmärkt bregott. Veckan efter fanns det även här.

För mitt lilla hushåll spelar en hundralapp hit eller dit för maten ingen roll. Så Konsum är definitivt min butik!

Jonny sa...

Det där med Krav- och rättvisemärkta varor var en intressant aspekt som jag hade tagit med i bedömningen om jag bara hade tänkt på det. Helt klart något som jag ska väga in nästa gång jag handlar.