27 februari 2009

Jobb jag har haft och förebilder inom yrkeslivet

- Vilka jobb har du egentligen haft?

Mönsteråsbloggen handlar mer om Mönsterås än om mig själv, men eftersom jag fått frågan av två bloggläsare den sista tiden ska jag ge ett kort svar. Jag är i grund och botten historiker, men har jobbat med följande:

- Hemtjänstpersonal
- Målare
- Universitetslärare i historia
- Handledare vid Växjö universitet
- Doktorandtjänst i historia vid Lunds Univerisitet
- Barnbibliotekarie/Biblioteksassistent
- Recensent
- Föredragshållare
- Journalist
- Städare
- Jobb för Kalmar läns museum

Däremellan perioder av arbetslöshet. Man kan säga att perioder av för mycket att göra har varvats med tider av för lite. Nej, jag har aldrig fått sparken. Flyttar, kommunala besparingar och tidsbegränsade projekt har varit orsakerna till jobbyten.

Jag har trivts bra med alla jobb men att möta en diskussions- och debattsugen skara historieintresserade människor i en föreläsningssal är svårslaget.

Vilka människor inom arbetssektorn har betytt mest för mig som förebilder och påverkat mig mest? Tveklöst historikerna Peter Danielsson (god vän och arbetskamrat under många år), Lars-Olof Larsson (legenden, lärde mig det mesta, oförglömlig) och Peter Aronsson (intellektuell utmanare och tänkare av rang).

Inga kommentarer: