13 mars 2009

Sofia Karlsson har gjort bästa visskivan på länge, men jag saknar folkmusiken


Sofia Karlsson heter en av Sveriges mest begåvade vissångerskor med rötterna stadigt förankrade i folkmusiken (tidigare medlem av Groupa). För en större publik blev hon känd för sina fina Dan Anderssontolkningar för fyra år sedan - här hennes stora och välförtjänta genombrott när hon fick vara med i Allsång på Skansen 2006.


- Jag väntar vid min mila (en av de bästa versioner jag hört av denna både vad gäller sånginsats och arrangemang; vem kom på den där fiolslingan? Det är i alla fall Esbjörn Hazelius som spelar den.)

Nu har hennes fjärde skiva kommit - Söder om Kärleken. Och man får bara lyfta på hatten och kapitulera. Sofias mycket vackra röst och denna gång mestadels egna kompositioner fick mig först att undra om jag hörde rätt. Svensk visa kan ibland bli lite tråkig, men detta är både kreativt, vackert, lättlyssnat och krävande. Med denna skiva har Sofia etablerat sig som sveriges kanske bästa vissångerska. Hon saknar kanske Emma Härdelins kärva svärta i uttrycket men här finns en innerlighet som griper tag. Jag vågar redan nu kalla denna skiva en svensk visklassiker med sånger som Alltid dig nära (en given bröllopssång), Andra sidan, Regn över Årsta, Du var där och Stjärnor över Asahikawa. Ingen lättsam underhållning, men rysvarning!
Jag saknar dock Esbjörn Hazelius i Sofias band, vilket förmodligen har tonat ned de folkmusikaliska inslagen, tyvärr. Men den makalöst duktiga musikern och sångaren släpper snart sin första soloskiva. Den kommer jag att följa upp!

- Dina händer (liveversion av sång på Sofias nya skiva)

Recensioner
Intrervju

Inga kommentarer: