28 april 2009

På besök hos Blondinbella

Mina svarta reajeans från Maxi som jag glömde blogga om.

Bloggtoppen
Jag tog mig en titt på något som kallas Bloggtoppen. Där listas över 30 000 svenska bloggar i popularitetsordning. Mönsteråsbloggen ligger i skrivande stund på plats 3407. Nå, jag valde att fokusera på topp-20 för att om möjligt bli lite klokare. För det finns väl goda skäl till varför dessa bloggar har flest besökare?

Bloggmaffian
De flesta på topplistan ingår i bloggmaffian - bloggande tjejer med fördelaktigt yttre, mer eller mindre bosatta vid Stureplan. Ytterligare ett kännetecken är att många får sin huvudsakliga inkomst via bloggandet och dess bieffekter (annonser, föreläsningar, modeuppdrag etc). Där återfinns exempelvis Blondinbella, Linda Rosing, Elin Kling och Katrin Schulman, men även mer jordnära etablerade kändisar som Pernilla Wahlgren. De flesta lever uppenbarligen i en värld som består av mode, att glida runt på stan, shoppa, festa och dricka champagne och hälsodrinkar. I den mån killar får vara med så är det som attribut – alltid välkammade gullepluttar som aldrig har gjort ett vettigt handtag, brats med slemmiga ansikten som man instinktivt vill möblera om, men det ska man förstås inte göra.

På besök hos Blondinbella
Vad hittar vi månne för tankeväckande på Blondinbellas blogg idag? Jo, hon har just kommit på att hon har köpt en klänning, oj två var det visst. En är leopardmönstrad. (Jag köpte ett par svarta reajeans på Maxi häromveckan och glömde blogga om det) Ett möte. En hipp lunch som säkert kostade som hela min veckobudget. Dagens dramatik bestod visst av punka på cykeln, varvid hon fick ta taxi hem. Varför ledde hon inte cykeln hem frågar ju vän av ordning? Men ok, hon stöttar ju forskning om hjärnsjukdomar. Det ska hon ha respekt för. Ändå får man ställa frågan - hur kan Blondinbella ha bortåt 700 000 besökare på sin blogg varje vecka utan att man får veta vad hon egentligen tycker och tänker om livet - på riktigt.

…och hos Kenza
Klickar mig vidare till bloggtvåan Kenza som visst är Blondinbellas kompis och möts av två knallröda munnar. Jaha, vad kan en mönsteråsare få för utbyte av detta då? Efter två rader har vi redan fått ta del av två svordomar. Därefter följer bilder från fester och på kläder. Efter att ännu ett inlägg börjat med ”Jag blir galen” känns det som att det är dags att åka tillbaka till Mönsterås. Inte ens Pernilla Wahlgren som är lika gammal som jag lyckas förmedla något väsentligt. Språkbehandlingen på dessa bloggar skulle ha gett min gamla svenskalärare en gammal hederlig hjärtattack.

Fasen, nu har min blogg halkat ner till plats 3439. Kanske inte så underligt eftersom jag inte ens ingår i Mönsteråsmaffian. Avundsjuk? Inte det minsta.

3 kommentarer:

tomasrj sa...

Jag har funderat på att göra en lokal modeblogg. Här skulle killarna stå i fokus. Tjejerna skulle vara deras attribut, eller snarare bytet som man slåss om. Bloggen skulle visa hellyhansentröjor, foppatofflor, reflexvästar, billiga kläder från Karlssons och drickat skulle uteslutande vara svart kaffe, öl och kanske whisky och billig sprit från Tyskland. Alla fester skulle avrundas med några riktiga slagsmål när alla är på fyllan. Starkaste killen får tjejen som plåstrar om honom innan han avslutar kvällen med att sätta sig i bilen och köra hem... Livet på landet.

Jonny sa...

Ja, vi är inte ett dugg bättre än Stureplanbimbos. Men du glömde EPA-traktorn! Den är minst lika viktig som sminkväskan.

tomasrj sa...

Just det, killen sätter sig i epatraktorn och kör hem på slutet.

Om vi är bättre, vet jag inte. Men jag är övertygad om att vi klarar oss bättre i nya situationer.