6 maj 2009

Kommunalrådet verkar inte vara så pigg på att blogga...

Jag frågade politikerna varför de inte bloggar
För några dagar sedan skrev jag om hur dåliga Mönsteråspolitikerna är på att blogga (undantag Tomas Jonsson (V)), jämfört med politiker i andra länskommuner. Jag frågade därför politikerna på kommunens frågepanel varför de inte bloggar. Nu har några svar kommit.

S och MP vill använda modern teknik för att nå fram
Katarina Johansson (S) och Eva-Karin Holgersson (Mp) är ödmjuka och inser att bloggandet är ett sätt att nå den yngre generationen. De uppvisar en öppenhet och en positiv attityd till den verklighet ungdomar lever i.

Kommunalrådet tror mer på personliga kontakter
Mönsterås kommunalråd, Roland Åkesson (C), ger ett mer försiktigt svar. Han lyfter fram de personliga kontakterna och närheten till medborgarna i en liten kommun. Som exempel anger han Mönsterås vårmarknad. Han nämner också media som granskar kommunen. Han skriver dock att ”…det kan också vara intressant att tillvarata möjligheterna med nya kontaktvägar , t ex via facebook eller genom att blogga.” Men nu har han läst att bloggandet är på tillbakagång*.


Centern lever på myten om sin egen förträfflighet - det kan straffa sig
Roland Åkesson spinner vidare på myten om närheten till politikerna i en liten kommun. Men frågan är vilka den närheten gäller. De flesta kommuninvånarna har förmodligen aldrig pratat med Roland Åkesson, även om han förstås möter en och annan pratvillig människa när han visar sig ute.

Det mest alarmerande är dock att han inte nämner ungdomarna med ett ord, utan mest verkar vilja undvika att framstå som en trendnisse. Han missar hela poängen med min fråga. Hur ska vi väcka ett partipolitiskt engagemang hos den yngre generationen? Kan en anpassning till ungdomars sätt att kommunicera med ny teknik vara ett sätt att nå fram?

Det är möjligt att ett parti som har nästan 50% av väljarkåren kortsiktigt kan ha råd att nonchalera en hel generation. Men Centern börjar visa tecken på självgodhet; att det räcker med att förvalta myten om sin egen förträfflighet, myten om närheten till medborgarna och sola sig i massmedias okritiska bild. Men sådant imponerar inte på dagens ungdom.


Våga och vinn
Det låter som en klämkäck dansbandstitel. Men en genomtänkt politikerblogg kan bli en arena som ungdomar känner sig hemvana i. Enligt min erfarenhet från bibliotek och skolor så älskar ungdomar att diskutera, vilket bloggen ger möjligheter till via kommentarer och enkäter. Samtidigt får förstås politikern en möjlighet att nå ut med sitt budskap. Den som inte vågar tror jag inte heller vinner. Inte vinna valet i första hand, utan den yngre generationens förtroende genom att visa att man tar dem på allvar.

* Att bloggandet skulle vara på tillbakagång är nog en myt. På Bloggtoppen fanns för ett par veckor sedan drygt 29 000 bloggar. Idag finns det 30 259 svenska bloggar registrerade. Lägg därtill kanske minst lika många oregistrerade. På de flesta bloggportaler finns ca 4 bloggar från Mönsterås registrerade. Men jag känner till drygt 50 bloggare från Mönsterås, varav ca 90% är under 25 år. De är dock dåliga på att registrera sina bloggar på portalerna.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan! Jag läste frågan som kom in till frågepanelen men är inte den från mitt parti som svarar på dem men tog till mig det som stod och startade en blogg. http://ericdicksson.blogspot.com/
Jag sitter i BUN för Moderaterna i Mönsterås.

Jonny sa...

Hej Eric!
Tack för din kommentar! Roligt att du startat en blogg. Ett bra initiativ som jag ser det och något jag kommer att skriva ett mindre inlägg om på bloggen inom ett par dagar. Är det ok om jag länkar till din blogg från Mönsteråsbloggen?

Anonym sa...

Jaa det går så bra så! Den är ju till för att så många som möjligt ska kunna läsa den