22 maj 2009

MBB bjöd på blues av världsklass


Mönsterås Bluesband bjöd på blues av världsklass. Klicka på bilden för större format.

Min sura min...
Inte ens en tjurskalle som jag kan stå emot Bluesfestivalens trevliga atmosfär. Jag var lite småsur när jag lommade iväg upp till Storgatan. Efter 15 år kändes det lite förutsägbart och blues är inte riktigt min favoritgenre. I år skulle jag bara se Mönsterås Bluesband. Det är ju inte varje år de uppträder ute.

...försvann. Blues av världsklass
När jag har lyssnat på ett par låtar är jag, utan att ha märkt förvandlingen, på ganska gott humör. Plötsligt inser jag att jag lyssnar på blues av världsklass. Som Mönsteråsare kan det vara lätt att glömma det. Efter ytterligare ett par låtar appplåderar jag.

Mönsterås Bluesband är på strålande humör, uppenbart lite extra inspirerade av att spela på hemmaplan. Musikerna briljerar och bluesgunget sitter helt naturligt. Calle och Mats avlöser varandra vid mikrofonen. Allra bäst blir det i de lite ruffigare låtarna, men även de lugnare som kräver lite mer tålamod når fram denna dag.


En stor publik hade mött upp på Torget


Även min 75-årige far, stor beundrare av MBB, fanns på plats.

Inga kommentarer: